امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://worldedu.cloob24.com
0

ساختارآموزشی

به موجب قانون اصول آموزش ملی شماره1739، سیستم آموزش ملی ترکیه شامل دو قسمت اساسی به نام آموزش رسمی و آموزش غیر رسمی است.

آموزش رسمی

آموزش رسمی به معنای سیستم مدرسه ای است. سیستم مدرسه ای آموزش ملی ترکیه شامل چهار سطح ذیل است:

1 آموزش پیش دبستانی

2 آموزش ابتدایی

3 آموزش متوسطه

4 آموزش عالی

آموزش غیر رسمی

آموزش غیر رسمی،سیستم آموزش و پرورشی را پوشش می‌‌دهد که موقعیت‌‌های شغلی برای شهروندانی فراهم می‌‌کند که هیچ‌گاه آموزش رسمی نداشته‌اند یا دریکی ازسطوح ازآموزش رسمی هستند یا آموزش رسمی را ر‌‌ها کرد‌ه اند.

به طور کلی می توان ساختار نظام آموزشی کشور ترکیه را در قالب ذیل خلاصه نمود:

آموزش پایه

طول برنامه به سال: 8 سال

سطح سن از: 6 تا 14 سال

آموزش متوسطه

طول برنامه به سال: 4 سال

سطح سن از: 14 تا 18 سال

متوسطه عمومی

طول برنامه به سال: 3سال

سطح سن از: 14 تا 17سال

متوسطه فنی

طول برنامه به سال: 4 سال

سطح سن از: 14 تا 18سال

متوسطه حرفه‌ای

طول برنامه به سال: 3 سال

سطح سن از: 14 تا 17 سال

نهادهای آموزشی

در مقطع پیش دبستانی 9 هزار مربی و معلم در 5 هزار باب مرکز پیش دبستانی به تربیت 150 هزار دانش آموز مشغول هستند. اما در مقاطع دبستان تا پایان دبیرستان تا سال 1997میلادی یعنی پیش از تغییر نظام آموزشی ترکیه از سیستم آموزشی 11 ساله (3+3+5= دبیرستان + راهنمایی+ دبستان) به سیستم (3+8= دبیرستان + ابتدایی) وضعیت بدینصورت بوده است که 7 میلیون دانش آموز ابتدائی در بیش از 50 هزار دبستان، 3 میلیون دانش آموز راهنمایی در 9 هزار مدرسه و 2 میلیون دانش آموز متوسطه در 5 هزار دبیرستان به تحصیل مشغول بوده‏اند.

همچنین در یکهزار باب مدرسه فنی و حرفه‏ای دوره راهنمایی حدود 500 هزار دانش آموز و در بیش از 2500 باب، مدرسه فنی و حرفه‏ای دوره متوسطه حدود یک میلیون دانش آموز به تحصیل اشتغال داشته‏اند. لازم به ذکر است بنا بر آمار مندرج در مطبوعات ترکیه هر ساله 5/1 میلیون نفر به جمع دانش آموزان این کشور افزوده می‏شود، بطوریکه باید برای این عده 12250 باب مدرسه جدید آماده شود، از اینرو به علت افزایش جمعیت و نبودن مدرسه، مسئولان ناچار شده‏اند در 10333 مدرسه سیستم آموزش دو نوبتی را به اجرا درآورند.

نهادهای آموزش مذهبی

آموزش مذهبی در ترکیه در سه رده دانشکده الهیات، مدارس قرآنی و مدارس مربوط به آموزش طلاب و وعاظ (مدارس امام خطیب) ارائه می گردد.

همه این مدارس از دهه 50 به بعد گسترش یافته‏اند. در حال حاضر مجموعه گروههای الهیات در 18 دانشگاه ترکیه ایجاد شده است. در مجموع 4925 مدرسه قرآنی وجود دارد که دارای 5295 مدرس، 176892 طلبه و 52028 دانش آموز در کلاسهای شبانه هستند. شمار کودکانی که در دوره‏های تابستانی این مدارس درس می خوانند به 443،326،1 نفر می‏رسد. حقوق و مزایای مدرسین با دولت و تأمین سایر هزینه ها با خودمدارس است. مدارس امام خطیب نیز تا پیش از اجباری شدن 8 سال آموزش ابتدائی شامل بیش از 500 باب مدرسه آموزش دینی دوره راهنمایی با 300 هزار دانش‌آموز و بیش از 400 مدرسه آموزش دینی دوره متوسطه با 200 هزار دانش‌آموز بوده‌اند. لازم به توضیح است در این مدارس علاوه بر دروس مدارس عمومی، دروس عربی، قرآن، مسائل و احکام مذهبی تدریس می گردد.

آموزش پیش دبستانی

سیاستهای آموزشی

میزان ثبت نام در مراکز پیش دبستانی طی سال تحصیلی99 1998 در سراسر کشور9/6 درصد برای مجموع دختر و پسر است. میزان ثبت نام برای دختران 5/6 درصد و پسران 7 درصد است. اما میزان ثبت نام براساس جنس شامل بچه‌‌هایی که در برنامه‌‌های آموزش مادر کودک شرکت می‌کنند نمی‌‌شود چون آمار جداگانه ای در مورد جنسیت کودکان در این برنامه‌‌‌ها به عمل نیامده است.

علاوه بر تعداد کودکان مراکز دولتی آموزش پیش دبستانی، تعداد کودکان مراکز مهد کودک تحت نظارت مراکز خدمات اجتماعی که بر طبق اصل191 به نگه‌داری از کودکان با هدف فراهم نمودن آموزش پیش دبستانی برای کودکان نیازمند و تامین سلامتی جسمانی و روحی آنان و آموزش عادات و نگرش‌‌‌ها و ارزش‌‌های پایه در گروه های سنی 0 تا 6 سال، افزوده شده است.

خدمات اجتماعی فردی درمراکز نگه‌داری کودک روزانه فراهم است.مراکز مهدکودک و امکانات مراکز اجتماعی در مؤسساتی که به آن نیاز داشتند به منظور فراهم نمودن آموزش پیش دبستانی برای کودکانی که اولیائشان در مؤسسات و سازمآن‌‌های دولتی مشغول به کارند ساخته شده است. اصل191 قانون خدمتگزاران دولتی بر احداث مهدهای کودک و امکانات رفاهی ویزه خدمت‌گزاران دولتی تاکید دارد.

ساختار آموزشی

آموزش پیش دبستانی جریان قانونمند و هدف‌داری از آموزش است که کودکان گروه های سنی 0 تا 72 ماهگی را براساس خصوصیات و سطح پیشرفتشان با فراهم نمودن محیطی سرشار از انگیزه پوشش می‌‌دهد. در این جریان پیشرفت فیزیکی، عقلانی، روحی و اجتماعی کودکان به بهترین وجه در مسیر ارزش‌‌های فرهنگی جامعه هدایت می‌‌شود.مقطع پیش دبستانی، مرحله ای است که پیشرفت کودک بسیار سریع است. آموزش فراهم شده در این دوران بر روند پیشرفت کودک در سال‌‌های آتی تأثیر بسیار دارد.

تحقیقات درازمدت نشان می دهد که قسمت اعظم نگرش‌‌های مکسوبه دوران کودکی، شخصیت،دیدگاه‌‌ها، عادات، اعتقادات و سیستم ارزشی شخصی را در سال‌‌های بزرگ‌سالی وی شکل می‌‌دهد.

کودک که در ارتباط شدید روحی در مرحله بعد از تولد با اعضاء خانواده است، حدود سه سالگی برای بودن با دیگر هم‌سالان و بازی با آن‌‌‌ها احساس نیاز می‌‌کند.گروه‌‌های هم‌سال محیطی را برای کودک فراهم می‌‌کنند که در آن خود را بشناسد. کودک از طریق این محل‌‌های بازی می‌‌آموزد که پذیرفته شود، با دیگران شریک شود، از حقوق خود دفاع کند و به دیگران احترام بگذارد. بنابراین کودک از دنیای خود محور به مرحله احساس اجتماعی قدم می‌‌گذارد. در کشور ترکیه نیز این نوع از آموزش بعنوان یکی از شاخه های الحاقی نظام آموزشی عمومی مطرح می باشد.اکثر اینگونه مدارس بطور خصوصی اداره می شوند.هرچند که برخی به دولت وابسته هستند. عمده این مدارس در شهرهای بزرگ فعالیت داشته و نیازهای مادران شاغل را بر طرف می کنند.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه