امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://worldedu.cloob24.com
0

ساختارآموزشی

سیستم مدرسه ای در کره پیرو یک الگوی نردبانی 4-3-3-6 می باشد که متشکل از مدرسه ابتدایی(کلاس اول تا ششم) راهنمایی(کلاس هفتم تا نهم)دبیرستان (کلاس دهم تا دوازدهم) و کالج دو ساله، کالج و دانشکده می باشد.مدرسه ابتدایی شش سال آموزش اجباری ابتدایی را به کودکان بین شش تا یازده سال عرضه می کند.مدرسه راهنمایی سه سال آموزش راهنمایی پایین را به بچه های 12 تا 14 سال ارائه می کند.دبیرستان سه سال آموزش راهنمایی عالیتر را به دانش آموزان بین 15تا 17 ساله ارائه می کند.فارغ التحصیلان دبیرستان می توانند برای دریافت آموزش عالی داوطلب یک کالج دو ساله یا یک کالج یا دانشگاه شوند.

دبیرستانها عموماً به دو گروه تقسیم می شوند:

عمومی و حرفه ای.

دبیرستانهای مکاتبه ای درگروه عمومی جای می گیرند، درحالیکه دبیرستانهای کشاورزی، تجاری،ماهیگیری و تکنیکی دردبیرستانهای نوع حرفه ای میگنجند.تعداد محدودی از مدارس به اصطلاح از نوع (جامع)وجوددارند که آموزش عمومی وحرفه ای هردو را عرضه می کنند. همچنین دبیرستانهای علوم و سایردبیرستانهای اختصاصی شامل دبیرستانهای زبان خارجی، هنر وورزشی وجود دارند.مؤسسات آموزش عالی شامل کالج های حرفه ای دو یا سه ساله ودانشکده ها ودانشگاههای چهارساله می باشند.

دانشگاههای آموزشی وکالجهای آموزشی بورد و دوره های چهار ساله برگزار می کنند.

علاوه برسیستم پلکانی مدارس عمومی،مدارس تجاری سطح2وجوددارند که آموزش حرفه ای بسیار تخصصی ارائه می کنند.دبیرستانهای مدنی که اصلاً قصد ارائه دوره های سواد آموزی را داشتند.اکنون آموزش سطح ابتدایی وراهنمایی راعمدتاً برای دانش آموزان دچار مشکلات مالی فراهم می آورند.با وجود گسترش نیازهای آموزش اجباری تا کلاس ششم با این وجود این مدارس کم کم درحال ناپدید شدن می باشند.

همچنین مدارس ویژه ای وجوددارند که آموزش ابتدایی وراهنمایی رابرای ناشنوایان،نابینایان وسایرافراددچاراشکال درآموختن فراهم می آورند.

به طور کلی می توان ساختار آموزشی کشور کره را به شرح ذیل خلاصه نمود:

آموزش پیش دانشگاهی

آموزش پایه

سن آغار دوره: 6

سن اتمام دوره: 15

آموزش ابتدایی

مدت زمان دوره: 6 سال

بین سطوح سنی 6 تا 12سال

آموزش مقدماتی متوسطه

مدت زمان دوره: 3سال

بین سطوح سنی 12 تا 15سال

مدرک اعطایی: دیپلم

آموزش تکمیلی متوسطه

نوع مدارس ارائه کننده: دبیرستانهای آکادمیک

مدت زمان دوره: 3سال

بین سطوح سنی 15 تا 18سال

آموزش فنی و حرفه ای

نوع مدارس ارائه کننده: هنرستانهای حرفه ای

مدت زمان دوره: 3سال

بین سطوح سنی 15 تا 18سال

آموزش پیش دبستانی

ساختارآموزشی

آموزش پیش مدرسه ای توسط کودکستانها ارائه می شود.آموزش پیش از مدرسه در سیستم آموزش رسمی گنجانده نمی شود با این وجود اهمیت آن به نسبت نظام آموزش رسمی شایان توجه است.کودکستان مرکزعمده جهت آموزش پیش دبستانی درکره است.ازآغازسال1997، تعداد9010 کودکستان با نامنویسی567814 کودک وجودداشته است.این میزان7/27 درصد کودکان پیش مدرسه ای درکره با محدودیت سنی بین 3 تا 5 سال را در برمی گیرد.بواسطه شمارکم ثبت نام کنندگان وزارت آموزش و توسعه منابع انسانی اخیراً سیاستهایی را درجهت افزایش و دسترسی به آموزش کودکستانی بنیان نهاده است.

آموزش کودکستانی با هدف فراهم آوردن محیط مناسبی برای پرورش وتکامل کودک بوسیله فعالیتهای جالب گوناگون و روشهای گوناگون آموزش ایجاد شده است.

دوره ها متشکل از5ناحیه حیاتی می باشند:فیزیکی،اجتماعی،مالی،زبانی وپرسشگری اززندگی.

آموزش ابتدایی

ساختارآموزشی

اگرچه قوانین مربوطه درسال1948تصویب شدند.آموزش ابتدایی برای کودکان تا سال 1953بواسطه تلاشهای بازسازی پس ازجنگ کره آغاز نگردید.قانون اساسی دربند21 قید کرده است که مسئولیت تمامی والدین و اولیاء است که ازیک آموزش ابتدایی برای کودکان بین 6 تا 11سال خود اطمینان حاصل کنند و نیز این آموزش مجانی می باشد.

ثبت نام درمراکز آموزش ابتدایی ازسال1952افزایش چشمگیری نشان داد ودرسال1971به اوج خودیعنی5میلیون نفررسید.افزایش ثبت نام دانش آموزان درطول آن سالها برخی مدارس را به اعداد ثبت نامی ده هزار یا بیشتر کشانید و دربرخی مدارس بیش از90 دانش آموز در یک کلاس ازدحام می کردند.بسیاری از مدارس لازم دیدند که کلاسها را دو یا حتی سه شیفت کاری اداره کنند.ازآغازسال 1997تعداد 6623 مدرسه ابتدایی شامل 902 مدرسه منشعب ازآنها در کل کشور وجود داشت و 3782986 دانش آموز در107860کلاس جای داده شده و 138670 معلم مسئول آموزش آنها بودند.عمده معلمان ابتدایی فارغ التحصیلان کالجهای آموزشی چهار ساله هستند.بند 93 قانون آموزش بیان می دارد که هدف آموزش ابتدایی آموزش اصول اساسی لازم برای یک زندگی مدنی پربار می باشد.بمنظور نیل به این هدف دوره های اصلی برای آموزش ابتدایی به نه (9) موضوع عمده به شرح ذیل تقسیم می شود:

آموزش اخلاقی،زبان کره ای، مطالعات اجتماعی،ریاضیات،علوم طبیعی،آموزش فیزیک، موسیقی، هنرهای زیبا و هنرهای عملی

آموزش متوسطه

ساختارآموزشی

مدرسه راهنمایی(مقدماتی متوسطه) سه سال بطول می انجامد.درصورت تکمیل موفقیت آمیز این دوره دانش آموزان دیپلم می گیرند.مقطع دبیرستان(تکمیلی متوسطه) نیز مدت زمان سه سال به طول می انجامد.آموزش دبیرستان اجباری نبوده و در3نوع دبیرستان مختلف به شرح ذیل ارائه می گردد:

دبیرستانهای آکادمیک (عمومی)

دبیرستانهای حرفه ای

دبیرستانهای تخصصی

دبیرستانهای آکادمیکدر2سال آخر دانش آموزان می توانند تخصص در علوم انسانی یا علوم را برگزینند.مطالعات برطبق سیستم واحدی سازماندهی شده است.(204تا216واحدجهت فارغ التحصیلی)

هنرستانهای حرفه ای نیزبه چندین گروه تقسیم می شوند.در این مراکز حدااقل 82 واحد درسی(حدود40درصداز کل واحدهای لازم جهت فارغ التحصیلی) از موضوعات تخصصی ارائه می گردد.

آموزش مقدماتی متوسطه

ساختارآموزشی

آموزش راهنمایی به سطوح مدرسه راهنمایی مقدماتی (متوسط) و راهنمایی عالی تقسیم شده است.زمان نکمیل مدرسه ابتدایی، کودکان سن 12تا 14 سال اجازه ورود به مدرسه راهنمایی برای دوره های مدارس هفتم تا نهم را دارند.تعداد دانش آموزان داهنمایی در دهه های اخیر سرعت رشد چشمگیری رانشان داده است.درصد فارغ التحصیلان ابتدایی که به راهنمایی می روند از 4/58 درصد درسال 1969 به 9/99 درصد درسال 1997 افزایش یافت.

ازآغاز1997 تعداد2720 مدرسه راهنمایی درسطح کره با کل نام نویسی 2180296 وجود دارد.اززمان القای امتحان ورودی در سال 1969 پذیرش در مدرسه راهنمایی توسط اجرای سهمیه بندی بر اساس منطقه محل سکونت انجام شده است.این اقدام با هدف ریشه کنی تبعیض سن به اصطلاح مدارس سطح پایین وسطح بالا انجام شد.چنانکه تمامی فارغ التحصیلان ابتدایی بتوانند دسترسی یکسانبه تمامی مدارس راهنمایی واقع درمناطق مربوطه مدرسه خود داشته باشند.دوره های راهنمایی متشکل از11موضوع درسی اساسی یا اجباری موضوعات انتخابی وفعالیتهای دوره های اضافی می باشند.دوره های تکنیکی وحرفه ای در موضوعات امتحانی گنجانده شده اندتا ازرابطه مولدمیان آموزش وحرفه اطمینان حاصل شود.

آموزش تکمیلی متوسطه

ساختارآموزشی

آموزش دبیرستان با هدف فراهم آوردن آموزش پیشرفته عمومی واختصاصی براساس آموزش راهنمایی ایجاد شده است.فارغ التحصیلان راهنمایی یا افرادی که سابقه آکادمی معادلی دارند می توانند وارد دبیرستان شوند.دوره مطالعه سه سال است و دانش آموزان هزینه آموزش را پرداخت می کنند.پذیرش در دبیرستان عمدتآ بر اساس نمرات کسب شده در امتحان ورودی دبیرستان می باشد. اما تغییرات چندی در پروسه پذیرش ازسال 1974بوجود آمده اند. زمانی که خطمشی معادلساز برای پذیرش دبیرستان به عمل درآمد.طبق اصلاحیه قانون آموزش 19950031راهنمای جدید گوناگونی جهت انتخاب دانش آموزان جهت پذیرش وجود دارند، شامل درنظر گرفتن اخیر به اصطلاح رکورد فعالیتهای مدرسه که در آن زندگی سه ساله دانش آموزان راهنمایی ثبت می گردد.

بعنوان مثال درسال1997چهارشهرساد،سئول،بوسان، اینچتون وگوانگجو،دانش آموزان را براساس تنها رکورد فعالیتهای مدرسه ای برگزیدند.

نواحی DAEGN، DAEJEON، GYEONGGI-DE، GANYWONDO، CHUNGCHEONYAM-DO و GYEONYSANYBUK-DO رکوردهای فعالیت مدرسه ای و نتایج آزمایش تستی هردو را در نظر می گیرند.نواحیCHUNYCHYCHDCONGBNK-DO ، KYCONGSANGBNK-DO وJuju-Do تنها نتایج امتحان تستی را زمانیکه دانش آموزان سال اول را برای پذیرش می کنند در نظر می گیرند.

ازطرفی معرفی این استانداردهای واحدبرای پذیرش درمدرسه،دبیرستانهای کوچک تخصصی موضوعاتی همانند موسیقی،هنرها و نیزعلوم وریاضی همچنان تأسیس شده وخواهند شد.پس ازسال 1998دبیرستانهای خصوصی که می توانند بامنابع مالی خودحفظ گردندحق انتخاب دانشجویان و نیز تصمیم گیری در مورد پرداخت هزینه شهریه را خواهند داشت.

ارزیابی تحصیلی

سیستم نمره دهی

درمراکز آموزش متوسطه کره هیچگونه نمره واحدی وجود ندارد.سیستم نمره دادن می تواند حرفی یا عددی باشد (1 تا 10)

مقیاس حرفی:

A: عالی

D, C, B: سطح قبولی یا مردودی

مقیاس عددی:

10:عالی

1:مرز بین قبولی و مردودی

آموزش استثنایی

ساختارآموزشی

آموزش ویژه به معنای مدرن کلمه در کره توسط یک گروه مبلغ مذهبی آمریکایی بنام هال پایه گذاری شد که در سال 1894 مدرسه ای برای نابینایان در پیونگ یانگ تأسیس کرد.

از آن زمان پروژه های مشابهی برای افراد مشکلداردریادگیری توسط تعدادی از سازمانهای اجتماعی و خیریه بعهده گرفته شده اند.مدارس نابینایان در سال 1945 ملی شدند و درسا ل 1947 با دوره های آموزش دبیرستانی یکی شدند.یک دوره آموزش ویژه معلمین در سال 1950ایجاد گردید. در سال 1977 قانون حمایت از آموزش ویژه به اجرا در آمد.

تعداد مدارس برای افراد مشکل دار از لحاظ آموزش بطور پیوسته درطول سالیان گذشته افزایش یافته است.ازآغازسال1997تعداد114انیستیتوی آموزش ویژه درکل کره با نامنویسی کلی 22789 نفر وجودداشت.آنها شامل 12 مدرسه برای نابینایان،19مدرسه برای ناشنوایان و کرولالها،16مدرسه برای افراد دچارنقص جسمی، 63 مدرسه برای افراد عقب افتاده ذهنی و چهار مدرسه برای افراد دچار اختلالات هیجانی می شوند.علاوه بر ارائه یک برنامه آموزش عمومی این مدارس برنامه های تربیتی طراحی شده برای آماده کردن کودکان دچار نقص جسمی جهت کار فعال ارائه می نمایند.وزارت آموزش و توسعه منابع انسانی یک رقابت آموزشی سالیانه و برنامه های جابجائی شغلی را بعهده می گیرد.

هدف رقابت سالیانه فراهم آوردن موقعیتهای نشان دادن مهارتهای کودکان دچارانواع نقائص درچهل فرصت شغلی مختلف می باشد.با تشویق این مهارتها جهت افراد دچار اشکال در یادگیری این امید وجود دارد که آنهاقادر به زندگی موفقیت آمیز و مستقل باشند.برنامه های جابجایی شغلی در جهت افزایش کارآیی افراد دچار مشکلات آموزشی بکار میروند.همچنین گشایش انیستیتوی ملی برای آموزش ویژه درسال 1994 که مسئولیت آموزش ویژه شامل توسعه موادآموزشی وامکانات آموزشی ونیزآموزش معلمان برای افراددچاراشکالات یادگیری را بعهده دارد.بهبود کیفیت آموزش ویژه ممکن شده است.جهت انجام آموزش فراگیرمؤثر برای کودکان دچارمعلولیت معلمین آموزش ویژه در کودکستانها و مدارس ابتدایی و راهنمایی مستقر خواهند گردید.

آموزش معلمان

آموزش پیش ازخدمت

دو نوع انیستیتوی تربیت معلم در کره وجود دارند:

دانشگاههای آموزش(کالجهای آموزش سابق)برای تربیت معلمان مدارس ابتدایی

کالجهای آموزشی تربیت معلمان دبیرستانی

هر دو مرکزبرنامه های چهارساله ارائه می نمایند.معلمان مدارس ابتدایی دریازده دانشگاه آموزشی تعلیم می بینند.تمامی اینها دانشگاههای تحت نظردولت هستند.حدود 5000 معلم در هر سال تربیت می شوند. حدوداً 70 درصد آنها از اشتغال پس از آموزش اطمینان دارند.

آموزش دبیران دبیرستان عمدتاً درکالجهای آموزشی بوقوع میپیوندد و نیزمی تواند درهرکالج یا دانشگاه معتبر صورت پذیرد.سیزده کالج آموزش ملی و 29 کالج آموزش خصوصی وجود دارند و مسئول تربیت حدود 12000 معلم ابتدایی و دبیرستانی درهر سال می باشند.

توسعه برنامه های آموزشی در دانشگاه جهت تکمیل عملکرد کالجهای آموزش انجام گردید، و نیز درجهت پیشبرد آموزش دبیران دبیرستان و معلمان مدارس ابتدایی.

مدرک معلمان برپایه ای غیرازامتحان توسط رؤسای هردانشگاه به تمامی افرادی که دوره های لازم را گذرانده اند اعطا می گردد.انتخاب واستخدام معلمان مدارس عمومی توسط امتحان تعیین شده توسط دفاتر آموزش استانی و شهری انجام می شود.آزمون استخدامی جهت مدارس عمومی مرکب ازیک تست اولیه از فن آموزش و پرورش (30%) و حوزه تخصص اصلی (70%) و نیز یک تست دومی می باشد که متشکل از یک تست سنجشی و مصاحبه می باشد.میزان موفقیت حدود 20درصداست.درمدارس خصوصی آنها هرکدام بطورواحد متوسط هر مدرسه انتخاب می شوند.متقاضیان کالجهای آموزش لازم است که یک تست آمادگی و نیز یک تست شخصی بهمراه تست موفقیت آکادمیک را بگذرانند.آنها همچنین لازم است که نمرات دبیرستان خود را هم تسلیم کنند.علاوه براین در تلاش جهت حفظ دانشجویان ممتاز کالجهای ملی آموزش برای چهل درصد دانشجویان بررسی ترتیب می بینند.

هدف رفرم آموزش سال 1995 تربیت معلمان ممتازی بود که بتوانند نیازهای جهانی سازی را دردوران جدید اطلاعات بر آورند.وزارت آموزش و توسعه منابع انسانی درحال حاضر دوره های آموزشی را اصلاح کرده و یک سیستم انتخاب معلم جدید را آغاز نموده است.

دوره های آموزش جدید بر فن پرورش کودک و اخلاق معلمان تأکید می نمایند واهمیت بیشتری به توانایی مدیریت اطلاعاتی شامل آموزش کامپیوتر و مهارتهای مدیریت کلاسی می دهند. حمایت از مهارتها با هدف مشاوره دانش آموزی هم مورد تأکید قرارمی گیرد.

آموزش ضمن خدمت

با درک اهمیت آموزش ضمن خدمت معلمان قانونی درنیمه دهه 1960 به اجراء درآمد تا مراکزآموزشی را درسطوح ابتدایی ودبیرستان تأسیس نماید.

درسطح محلی شانزده انیستیتوی تربیت معلم واستانهای وشهرهای بزرگ تحت نظرمشاوره ناظری ازدفترآموزش،11 انیستیتوی تربیت معلم ابتدایی وابسته به دانشگاههای آموزشی و51 انیستیتوی تربیت معلم وابسته به دانشگاهها وجود دارند.

هرسال حدود 20000 معلم شایستگی مدرک گرفتن جهت ارتقاء به آموزش کلاسهای بالاتر را دریافت می کنند و180000 معلم دیگر دوره از آموزش یاد آوررا جهت احیای مجدد مهارتهای حرفه ای خود دریافت می کنند.

برنامه های آموزش صلاحیت متشکل ازدوره هایی هستند که پیش از180ساعت(30 روز)را با اختصاس 10تا 20درصدجهت آموزش عمومی، 10تا 20 درصد جهت دوره های آموزش اولیه و 60 تا 80 درصد جهت یک موضوع تخصصی تشکیل می گردند.جهت تکمیل دوره آموزش یاد آور،حداقل 60 ساعت (10روز)لازم است.علاوه براین، کالج آموزش دانشگاه ملی کره یک انیستیتوی تربیت معلم برای ادامه آموزش برگزارمی کند.این برنامه شدید شش ماهه ارائه دهنده آموزش اداری جهت مدارس ابتدایی و دبیرستان می باشد.انیستیتوی آموزش پیوسته معلمان دانشگاه ملی کره نیز ارائه دهنده یک برنامه آموزش فشرده با هدف بهبود مهارتهای حرفه ای معلمان و آماده کردن آنها جهت پذیرش نقشهای هدایت کنند درحوزه هایی چون طراحی آموزشی و روشهای آموزش می باشد.

آموزش معلمین پیش دبستانی و ابتدایی

معلمان پیش دبستانی و ابتدایی در11دانشگاه آموزشی ودپارتمان آموزش ابتدایی دردانشگاه ملی آموزشی کره و دانشگاه زنان EWHA تربیت می شوند.این مراکز دوره های4ساله جهت مدرک کارشناسی ارائه می کنند.

آموزش معلمین متوسطه

معلمین مقااطع مقدماتی و تکمیلی متوسطه در دانشکده های آموزشی دانشکاهها، دانشگاه ملی آموزش کره،دپارتمانهای آموزشی ودانشگاههای عمومی تربیت می شوند که مدارک آموزشی علاوه بر این معلمین مراکز متوسطه ملزم به حضور دردوره های آموزشی مراکز آموزش فارغ التحصیلان آموزش می باشند.

آموزش اساتید دانشگاهی

اکثر مدرسین آموزش عالی در مراکز فارغ التحصیلان دانشگاههای محلی و خارجی آموزش می بینند.مدرک کارشناسی ارشد حداقل نیاز برای یک مدرس آموزش عالی است.اما مدرک دکتری بعنوان حداقل مدرک جهت عضویت در هیأت علمی دانشگاه یا دانشکدهدرنظرگرفته می شود.

مدارک مورد نیاز جهت تدریس درسطوح مختلف آموزشی

پیش دبستانی: گذراندن دوره دو ساله کالج در رشته آموزش پیش دبستانی

سطح اول: گذراندن دوره 4 ساله کالج های تربیت معلم یا دانشگاه در رشته علوم تربیتی

سطح دوم: گذراندن دوره چهار ساله کالج یا دانشگاه در علوم تربیتی و یا گذراندن دوره چهار ساله دانشگاه در یکی از مواد درسی دوره دبیرستان به عنوان یک رشته تحصیلی همراه با ذروس تربیتی که در دانشگاه ها ارائه می شوند.

سطح سوم:-

برنامه های آموزشی

برنامه های درسی دردوره های علوم تربیتی وتربیت معلم عبارتنداز:

دروس عمومی و دروس تربیتی،30درصدازکل دوره به دروس عمومی(علوم انسانی،علوم طبیعی،علوم اجتماعی وتربیت بدنی)وبقیه به دروس تربیتی اختصاص یافته است.دروس تربیتی نیزعبارتنداز:

تئوری های تربیتی ودروس مربوط به موادبرنامه درسی وروشهای تدریس.‌

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه