امروز جمعه 07 اردیبهشت 1403 http://worldedu.cloob24.com
0

ساختار آموزشی

مطابق قانون عمومی تحصیلات عمومی مصوب سال1970، مراحل تحصیلی درکشور پادشاهی اسپانیا به شرح ذیل تنظیم گردیده است:

1- مقطع پیش دبستانی که خود از دوره مهدکودک ویزه کودکان رده های سنی5-2سال و دوره آمادگی ویزه کودکان رده های سنی 5-4سال متشکل می گردد.

2- آموزش پایه که برای کودکان رده های سنی13-6سال برنامه ریزی شده و به دو بخش

(بخش ویزه دانش آموزان رده های سنی10-6سال و بخش ویزه دانش آموزان رده های سنی13-11سال) مشتمل می گردد. شایان ذکر است که تحصیلات پایه در مدارس دولتی و خصوصی رایگان و اجباری است.

3- مقطع آموزش متوسطه که مدت زمان3سال به طول انجامیده و به دانش آموزان رده های سنی16-14سال ارائه می گردد.پس ازگذراندن این دوره، دانش آموزان ملزم به گذراندن دوره یکساله پیش دانشگاهی می باشند که درصورت توفیق در آن ازمجوز حضوردر دانشگاهها برخوردار می گردند.

4- آموزش عالی که خود بر سه مرحله اساسی مشتمل می گردد. در مرحله نخست دانش جویان طی سه سال به درجه دیپلماتورا (کاردانی) نایل می آیند در مرحله دوم دانش جویان طی دوره آموزش تخصصی دو ساله به اخذ مدرک کارشناسی نائل آمده وغالبا به عنوان مهندس و یا معلم به فعالیت می پردازند.در مرحله سوم دانشجویان ملزم به دفاع از تز(رساله) تخصصی خود جهت احراز درجه دکتری می باشند.

کودکان اسپانیایی از سن سه سالگی وارد مهد کودک (La Education infantil) شده و به مدت 3 سال تا سن 6 سالگی اولیه را فرا می گیرند. آخرین سال مقطع پیش دبستانی اجباری می باشد. آموزش ابتدائی (La Education Obligatoria) از سن 6 سالگی آغاز شده و تاسن 11 سالگی به مدت 5 سال ادامه می یابد. در این مدت دانش آموزان ضمن آشنایی با محیط اطراف، خواندن و نوشتن و دروس ابتدائی را فرا می گیرند. سپس دوره آموزش متوسطه(La Education Segundaria) ارائه می گردد. این دوره بر دو مرحله مشتمل می گردد طی دوره اول به مدت سه سال دانش آموزان موفق به کسب درجه فارق التحصیل دوره مدرسه و طی مرحله دوم به مدت سه سال دانش آموزان به احراز درجه تحصیلی موسوم به (Bachiller) نائل می آیند. در صورت تمایل دانش آموزان به ورود به دانشگاه دوره آموزش یک ساله پیش دانشگاهی Curso de orientacion Universitaria)) و یا ورود به دوره های آموزش حرفه ای La Formacion Profesinal)) نیز پشت سر گذارده می شود.

آموزش پیش دبستانی

تاریخچه

سوابق تاریخی آموزش پیش دبستانی در کشور اسپانیا به نیمه دوم قرن 19میلادی (زمانیکه یکسری مراکز آموزشی کودکان بر اساس اصول آموزشی فردریک فربول تأسیس گردید) بازمی‌گردد.در اوایل قرن 20 آموزش پیش دبستانی مورد توجه قرار گرفته ورشد کرد. خصوصاً در منطقه کاتالونیا این رشد در نتیجه احداث مراکز خصوصی آموزشی کودکان بود. درمراکز اسپانیا احداث گردید. مفهوم آموزشهای پیش دبستانی طی سالهای 1936 تا 1970بیشتر بر کمک ومشارکت در آماده سازی کودکان جهت ورود به مدارس ابتدایی وآموزش اولیه محدود می‌گردید.از این روی،غفلت در توجه به آموزش پیش دبستانی بعنوان یک سطح آموزشی منجر به غفلت دولت از اجرای برنامه‌های رسمی در این مراکز گردید.این در حالی است که از سال 1970، آموزش پیش دبستانی به عنوان نخستین مرحله رسمی نظام آموزشی کشور مورد توجه قرار گرفت.

از سال 1985 نیز برنامه‌های عملی آموزش پیش دبستانی با هدف حذف موانع موجود بر سر راه استقرار این سطح آموزشی به مورد اجرا در آمد.طی سال 1990 قوانین LOGSE در این سطح آموزشی سازماندهی گردیده و این مقطع آموزشی با عنوان آموزشی پیش دبستانی مرحله بین رده‌های سنی 0 تا 3سالگی واز 3 تا 6 سالگی برای کودکان طراحی گردید. اگر چه این سطح آموزشی بعنوان سطح غیر اجباری ارائه می‌گردد اما به اصلاح فرآیند آموزش کودکان و رشد مهارتهای دانش آموزان ورودی مقطع آموزش ابتدایی منتهی می‌گردد. برنامه LOGSE نیز به ارزیابی این نوع آموزش ونقش آن درمقایسه با دیگر سطوح آموزشی می‌پردازد.دولت اسپانیا نیز برفراهم سازی مراکز مناسب آموزشی و مراقبتی ویژه کودکان معتمد می‌باشد.

سال تحصیلی

سال تحصیلی در مراکز آموزش پیش دبستانی معمولاً از هفته اول ماه سپتامبر آغاز شده و تا پایان هفته ماه جولای ادامه می‌یابد. از جمله تعطیلات طولانی نیزمی‌توان به تعطیلات یک هفته‌ای کریسمس، تعطیلات یک هفته‌ای عید پاک و تعطیلات ماه آگوست اشاره نمود، گفتنی است که کودکان مراکز پیش دبستانی از مجوز حضور بیش از 9 ساعت در این مراکز برخوردار نمی باشند.

اصول بنیادین قانونگذاری

با اجرای برنامه LODE طی سال 1985 و برنامه LOGSE طی سال 1995 ایجاد مبانی قانونی وپایه‌ای برای ساختار آموزشی پیش دبستانی در کشور اسپانیا فراهم آمد. علاوه بر این در خصوص سازماندهی ومدیریت مراکز آموزش پیش دبستانی، در قالب برنامه‌های LODEو LOGSEسری قوانین ویژه آموزش پیش دبستانی برای جوامع مستقل تدوین گردید. گفتنی است چنین قوانینی به سازماندهی مراکز پیش دبستانی توسعه قوانین این مراکز می‌پردازند. علاوه بر این مبانی مصوب برنامه LOGSE به برآورده سازی حداقل نیارهای مراکز آموزشی من جمله مراکز آموزش پیش دبستانی تاکید دارد.

اهداف آموزشی

از جمله مهم ترین اهداف آموزشی مراکز آموزش پیش دبستانی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- بهبود توان فیزیکی، ذهنی، احساسی، اجتماعی واخلاقی کودکان

2- تقویت روابط میان کودکان و والدین

3- کسب شناخت کافی از درک کودکان و تربیت آنان در جهت ارائه تصویر مثبت و واقعی از خود و دستیابی به احساس خود اعتمادی

4- ارزیابی و شناخت استعدادها و محدودیت‌های رفتاری و شخصیتی کودکان

5- تربیت کودکان در جهت گام برداشتن در حوزه روابط اجتماعی و تاکید بر آن

6- بهبود طرز تفکر کودکان در جهت احترام گذاری و مشارکت با سایر افراد جامعه

7- تقویت روحیه کودکان در جهت شناسایی جنبه‌های مختلف شخصیتی و استعدادی آنان به ویژه در پرداختن به فعالیتهای هنری و ورزشی

آموزش ابتدایی

ساختار آموزشی

آموزش ابتدایی نخستین سطح آموزش پایه در سیستم آموزشی کشور اسپانیا که بر مبنای برنامه LOGSE به 3 مرحله در 3 ساله تقسیم می‌گردد. نخستین مرحله آموزشی دانش‌آموزان رده‌های سنی 6 تا 8 سال است. مرحله دوم به کودکان رده‌های سنی 8 تا 10 سال و در مرحله سوم نسز به کودکان رده‌های سنی 10 تا 12 سال اختصاص می‌دارد.

سال تحصیلی

سال تحصیلی در مدارس ابتدایی، رسماً از هفته اول ماه سپتامبر آغاز شده و تا پایان جولای نیز به طول می‌انجامد. کل تعداد روزهای تحصیلی مدارس ابتدایی بر180 روز (36 ساعت در هفته) مشتمل می‌گردد. تعطیلات مدارس ابتدایی نیز بر تعطیلات 11 هفته‌ای تابستانی، تعطیلات 2 هفته‌ای کریسمس، تعطیلی3 روز ماه فوریه و تعطیلی 7،8 روزه عید پاک و تعطیلات 7 روزه عمومی مشتمل می‌گردد.

آموزش ابتدایی پیش از اصلاحات

تا پیش از اعمال اصلاحات اساسی در کشور اسپانیا، مدارس دولتی (EGB) عمدتاً توسط MEC و جوامع خود گردان اداره می گردید. در این اثنا، آموزش ابتدایی خود بر سه دوره به شرح ذیل مشتمل می گردید.

دوره آموزش مقدماتی طی سال های اول ودوم آموزش ویژه کودکان رده های سنی 6 تا 8 سال

دوره آموزش میانه ویژه کودکان رده های سنی 8 تا11 سال.

- دوره آموزش تکمیلی ابتدایی (سالهای 6 و7و8) ویژه کودکان رده های سنی 11 تا 14 سال

در این اثنا، همچنین کودکان مطابق با رده سنی به کلاس ها ارجاع می گردیدند. عدم وجود انعطاف پذیری خود به برزو ناهمگنی دانش آموزان این مقطع منتهی می گردد. گروه معلمین به کلیه دوره های آموزش ابتدایی اختصاص یافته و همان معلم در طول تمام دوره ثابت می ماند. در حال حاضر، از معلمین جداگانه ای جهت تدریس کلاس ها و دوره های آموزش ابتدایی استفاده می گردد. گفتنی است که پس از اعمال اصلاحات همچنین دوره های مقدماتی و میانه آموزش ابتدایی منسوخ گردید.

برنامه های آموزشی

تا پیش از اصلاحات، برنامه های آموزشی مدارس آموزش ابتدایی توسط MEC با توجه به قابلیت تطبیقی مناسب با مناطق جغرافیایی گوناگون کشور صورت می پذیرفت. دروس آموزشی به زمینه های مختلف دانش دسته بندی شده. آموزش هایی به کلیه دانش آموزان یک کلاس در همان سطح آموزش تدریس می گردید. در پایان هر سال تحصیلی، دانش آموزان غیر موفق در احراز نمره کل مثبت، ملزم به حضور در آزمون جبرانی جهت ارتقاء به کلاس بالاتر بودند. در این راستا، دانش آموزان ناموفق ملزم به حضور در کلاس جبرانی و تکرار مجدد پایه آموزشی بودند. در این اثنا، پس از گذراندن 8 سال آموزش اجباری، به دانش آموزانی که در سه دوره EGB موفق بوده اند، گواهینامه فارغ التحصیلی به عنوان مجوز ورودی آنان به مقطع متوسط اعطا می گردد. گفتنی است که در آن اثنا جهت احراز گواهینامه فوق وجود نداشت. علاوه براین، دانش آموزان ناموفق مجاز به ادامه تحصیلات خود در مؤسسات آموزش عمومی پایه و شرکت در آزمون Prueba de Madures ویژه دروس افتاده بودند. امتحانات فوق توسط معلمین مدارس به صورت جداگانه تهیه وارزیابی می گردید. علاوه براین، دانش آموزان ناموفق درکسب گواهینامه Gradua de Escolar به دریافت مدرک حضور دردوره های حرفه ای نائل می آمدند.

آموزش ابتدایی پس از اصلاحات

در حال حاضر، پس از اعمال اصلاحات، آموزش ابتدایی مدت زمان 6 سال طول انجامیده و به سه دوره 2ساله تحصیلی تقسیم می شود که به ترتیب معادل سنین 6 تا 8 سال، 8 تا10 سال و 10 تا 12 سال است. هدف حال حاضر آموزش ابتدایی فراهم سازی آموزش مشترک برای کلیه کودکان اسپانیایی در زمینه کسب مهارتهای فرهنگی و دانش بیان شفاهی، خواندن، نوشتن و ریاضیات است مؤسسات آموزش ابتدایی از حداقل یک کلاس در سال تحصیلی جهت ارائه و سه دوره مذکور برخوردار می باشند. هر گروه از دانش آموزان در طول هر دوره از یک معلم برخوردار می گردند. که تحت عنوان معلم مشاور فعالیت نموده و عهده دار مسؤولیت برنامه های آموزشی جبرانی است. پس از اعمال اصلاحات، همچنین معلمِن جداگانه ای برای دروس تربیت بدنی، زبان های خارجی و موسیقی اختصاص می یابد.

برنامه های آموزشی

پس از اعمال اصلاحات، برنامه های آموزشی مدارس ابتدایی کشور اسپانیا مطابق زمینه های دانش و تجربه دانش آموزان تنظیم می گردد. در این راستا، برنامه مدرسه ای سالیانه ای توسط MEC متناسب با حداقل شرایط برنامه مرکزی طراحی می گردد که در سطح ملی اجرا می گردد. ازجمله برنامه های آموزشی مدارس ابتدایی که گذراندن آن اجباری است می توان به علوم طبیعی، علوم اجتماعی و فرهنگی (175 ساعت طی دوره اول و170 ساعت طی دوره دوم و سوم) علوم هنری (140 ساعت طی دوره اول و 105 ساعت طی طی دوره های دوم و سوم)، تربیت بدنی (140 ساعت طی دوره اول و، 105ساعت طی دوره های دوم و سوم) زبان و ادبیات (350 ساعت و 275 ساعت) ریاضیات (که مدارس مجبور به ارائه اما دانش آموزان آزاد به انتخاب می باشند)، فعالیت های درسی جایگزین (105 ساعت) و زبانهای خارجی (170 ساعت در دوره دوم وسوم) اشاره نمود. در ساختار آموزش مدارس ابتدایی پس از اعمال اصلاحات، جوامع خود گردان برخوردار از دو زبان رسمی، (کاستیلی و زبان محلی) مجاز به اختصاص10% از کل زمان تدریس به آموزش زبان محلی خود می باشند. یادگیری زبان خارجی از سال اول دوره دوم (در سن 8 سالگی) اجباری است که خود این ابتکار مهمی است چرا که در EGB یادگیری زبان خارحی پیش از 11سن سالکی امکان پذیر نبود. تعیین و تعریف اهداف از پیش تعریف شده و ارزیابی مداوم دانش آموزان از طریق برگزاری آزمون های متنوع وجامع با در نظر گرفتن زمینه های درسی مختلف، انجام ارزیابی مبتنی بر موفقیت های تحصیلی دانش آموزان از جمله دستآوردهای ساختار آموزش ابتدایی کشور اسپانیا پس از اعمال اصلاحات می باشد. ارتقای تحصیلی خودکار دانش آموزان از دوره ای به دوره دیگر و عدم توقف کامل آنان در یک مرحله آموزشی پیش از 1 دوره از جمله دیگر دستآوردهای آموزش نوین ابتدایی به شمار می آید.

آموزش متوسطه

تاریخچه

آموزش متوسطه برای نخستین بارطی سال 1957 میلادی به این نام برقرار گردید. این دوره آموزش مشتمل بردوره آموزش 6 ساله مبتنی بر دروس عمومی، کاربردی‏، و حرفه‌ای و صنعتی است. بین سال‌های 1923 تا 1874 تغییرات عمده‌ای در این سیستم بوجود آمد و سیستم جدیدی جایگزین گردید. در این اثناء‌،‌ بحث‌هایی پیرامون مبارزات در جهت آزادی سیاسی آموزشی صورت گرفته و قوانین آموزشی بسته به جنبش‌های سیاسی دولت وقت طراحی می‌گردید. از جمله تغییرات عمده می‌توان به ارزیابی شایستگی‌های معلمین مراکز آموزش متوسطه و سازماندهی مجدد دوره‌های پیش دانشگاهی اشاره نمود. آموزش متوسطه خود بر آموزش دو مرحله‌ای 2 ساله مشتمل می‌گردد. سن معمول دانش‌آموزان طی مرحله اول آموزش متوسطه12 تا 14 سال و طی مرحله دوم 14 تا 16 سال می‌باشد. گروه‌های کلاسی براساس سطوح سنی منظم می‌گردند. از این روی، مؤسسات در گروبندی دانش‌آموزان به صورت آزاد و براساس معیارهای و مورد نظرخود عمل می‌نمایند.

آموزش متوسطه پیش از اصلاحات

طی دوره پیش از اصلاحات، واژه اسپانیایی Ensenanzas Medias به دوره آموزشی پس از مقطع آموزش پایه معادل آموزش تکمیلی متوسطه) یاد می گردید. بر طبق قانون مصوب 1970 دوره آموزشی Ensenanzas Medias خود بر 2 گروه به شرح ذیل مشتمل می گردید.

1- (BUP) آموزش مستمر سطح تکمیلی متوسطه طی مدت زمان 3 سال در جهت آماده سازی دانش آموزان رده های سنی 14تا 17 سال به منظور ورود به دانشگاه علاوه بر دروه 3 ساله فوق، دوره توجیهی دانشگاهی یکساله بودند، طی این دوره همچنین دانش آموزان برای دستیابی به فرصت های استخدامی آموزش می دیدند. گفتنی است که این سیستم طی سال تحصیلی 1976-1975 به مورد اجرا در آمد.

2- (FP) دوره آموزشی حرفه ای که خود بر دو سطح به شرح ذیل مشتمل می گردید:

(FPI) دوره آموزشی 2 ساله ویژه افراد رده های سنی 14 تا 16 سال و دوره FPII سه ساله ویژه ارفاد رده های سنی 16 تا 19 سال.

هدف FP قادر سازی دانش آموزان به تمرین فنون خاص درحرفه انتخابی آنان می بود. علاوه براین، دوره های آموزش شبانه FPI برای دانش آموزان شاغل بالای رده سنی 16 سال و در FPII برای شاگردان ساغل بالای رده سنی 18 سال دردسترس بود. به منظور پذیرش درBUP، برخورداری از مدرک پایانی تحصیلات الزامی بود. در این اثنا، پی گیری دوره های BUPو COUبه صورت دوره های روزانه یا شبانه در مؤسسات آموزشی ویا به صورت آموزش از راه دور امکان پذیر بود.

جوایز ویژه ای به منظور MEC تشویق دانش آموزان کم درآمد به ادامه تحصیل در این سطح وجود داشت که متناسب با در آمد خانواده و موفقیت تحصیلی آنان به صورت تأمین هزینه ایاب و ذهاب کتاب های درسی و غیره اعطا می گردید.

برنامه های آموزشی

تا پیش از اصلاحات، برنامه های درسی سال های اول ودوم BUP برای کلیه دانش آموزان یکسان بود. برنامه های آموزشی دراین اثنا بر دورس و ادبیات اسپانیایی زبان خارجی، ریاضیات، تربیت بدنی، علوم مذهبی، اخلاق، علوم طبیعی (سال اول)، تاریخ تمدن و هنر (سال اول) موسیقی (سال اول) طراحی (سال اول)، فزیک و شیمی (سال دوم)، انسان وجغرافیای اقتصادی (سال دوم)، زبان لاتین (سال دوم) آموزشی فنی و حرفه ای (سال دوم) مشتمل می گردید. دروس زبان های خارجی، تاریخ وجغرافیا (شامل تعلیمات مدنی) آموزش فنی و حرفه ای، تربیت بدنی، علوم مذهبی و اخلاق، فلسفه نیز به عنوان دروس مشترک به دانش آموزان ارائه می گردید. در این اثنا، دانش آموزان ملزم به انتخاب سه درس از میان (زبان و ادبیات اسپانیایی، زبان لاتین، زبان یونانی و ریاضیات) و یا به (زبان و ادبیات اسپانیایی، علوم طبیعی، فیزیک، شیمی و ریاضیات) بودند.

ارزیابی تحصیلی

تا پیش از اصلاحات، دانش آموزان مدارس متوسطه دولتی، مرتباً در طول سال ارزیابی شده و به احراز نمره کامل طی پایان سال نائل می آمدند. در طول سال دوم آزمون نهایی در تیرماه به انتخاب مجدد این دروس را طی مهرماه در این اثنا، افراد ناموفق در امتحانات مهرماه در بیش از دو درس ملزم به انتخاب مجدد همان پایه تحصیلی بودند. دانش آموزان نیز که تنها در یک یا دو درس مردود می شدند. به دانش آموزان موفق در دوره آموزش سه ساله مدرک Bavhillerato اعطا می گردید. هیچ آزمون نهایی وجود نداشت. دانش آموزان مدارس نیمه رسمی توسط هیأت ممتحنه متشکل از معلمین مدرسه و یا مدرسه دولتی دیگر مورد ارزیابی قرار گرفتند.

آموزش متوسطه پس از اصلاحات

پس از اعمال اصلاحات در ساحتار آموزش متوسطه، آموزش اجباری به سن 16 سالگی افزایش یافته و ساختار آموزش متوسطه به صورت ذیل ارائه گردید:

آموزش اجباری متوسطه بین رده های سنی 12 تا 16 سال

Bachillerato بین رده های سنی 16 تا 18 سال

آموزش فنی سطح میانه بین رده های سنی 16 تا 18 سال

در این اثنا، آموزش متوسطه اجباری بر دو سال آخر آموزش پیش از اصلاخات EGB (بین رده های سنی 12 تا 14 سال) و دو سال اول پیش از اصلاحات (بین رده های سنی 14 تا 16 سال) Ensenanzas Medias مشتمل می گردد. هدف از افزایش سن آموزش اجباری به 16 سال نه تنها ارائه آموزش عمومی به کلیه دانش آموزان اسپانیایی، بلکه از میان برداشتن گروه بندی دانش آموزان و امکان برخورداری آزاد دانش آموزان از حضور در بازار کار بوده است. پس از اعمال اصلاحات، آموزش اجباری متوسطه خود به دو دوره آموزشی دو ساله، بین سنین12تا14 و 14تا 16 سال تقسیم می گردد. دسترسی به این مرحله با پایان دوره ابتدایی خود به خود میسر است. ازجمله هدف های اصلی این دوره می توان به اتمام تحصیلات اجباری و دسترسی به فرصت های شغلی و آماده سازی دانش آموزان برای برخورداری از برنامه های آموزش عالی است. حداکثر تعداد دانش آموزان و هر کلاس که براساس رده سنی گروه بندی می گردند. بر30 نفر بالغ می گردد.

برنامه های آموزشی

پس از اعمال اصلاحات، برنامه های درسی مقطع متوسطه به طریقی مشابه با آموزش ابتدایی تنظیم می گردد. اگرچه طی این مرحله، یادگیری موضوعات درسی محدود تحت پوشش قرار گرفته دروس اختیاری به تدریج معرفی می گردند. اما هدف اطمینان از تنوع برنامه های آموزشی بدون کنار گذاردن اصل کلی آموزش منسجم است. طی این دوره همچنین آموزش حرفه ای پایه به شکل آموزش فنی عمومی به کلیه دانش آموزان ارائه می گردد. که برآموزش فنون مختلف احراز فرصت های شغلی منتهی می گردد. ازجمله برنامه های آموزشی اجباری مقطع متوسطه پس از اعمال اصلاحات در ساختار این مقطع می توان به دروس علوم اجتماعی، جغرافیا و تاریخ (140 ساعت طی دوره اول و160 ساعت طی دوره دوم)، تربیت بدنی (70 ساعت) زبان کاستیلی، زبان و ادبیات ویژه جوامع خود گردان (210 ساعت و240 ساعت)، زبان خارجی (210 ساعت، 240 ساعت) ریاضیات (140 ساعت، 160 ساعت)، مذهب کاتولیک (درسی اجباری برای ارائه توسط مدارس و درسی اختیاری برای دانش آموزان)، فعالیت های درسی جایگزین (105 ساعت)، علوم طبیعی (140 ساعت، 90 ساعت) هنرهای تجسمی (70 ساعت، 35 ساعت) موسیقی (70 ساعت، 35 ساعت) فن آوری (125 ساعت، 70 ساعت) اشاره نمود. طی سال آخر مقطع متوسطه، دانش آموزان ملزم به انتخاب دو گزینه از زمینه های درسی فوق می باشند. طی دوره اول دروس اختیاری بر10% از برنامه های آموزش مدارس مشتمل می گردد. طی دوره دوم ساختار برنامه های درسی پیچیده تر بوده و دروس اختیاری بر 35 - 25% افزایش می یابد. با این همه اصل اساسی بر این است که دروس انتخابی برگزیده به هیچ وجه نباید به محدود سازی انتخاب های آموزشی آتی منجر گردد. ارائه زبان خارجی دوم حداقل طی سال اول از دور دوم برای مدارس اجباری است.

اهداف آموزشی

از جمله مهم‌ترین اهداف مراکز آموزش متوسطه می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- آموزش مهارت‌های پیشرفته به دانش آموزان به منظور ارتقاء حسی مسؤولیت پذیری و آماده سازی آنان جهت فعالیت در بازار کار در مراکز حرفه‌ای یا حضور در مراکز دانشگاهی.

2- تفکیک تدریجی رشته‌های تحصیلی به منظور هر چه تخصصی تر نمودن شاخه‌های آموزشی.

3- افزایش قدرت درک و بیان صحیح موضاعات به صورت شفاهی و کتبی.

برنامه‌های آموزشی

برخلاف مقطع آموزش پایه در مقطع آموزش متوسطه، جوامع مستقل و محلی از مسؤولیت طراحی و تدوین برنامه ها و دوره‌های آموزش متوسطه برخوردار نبوده و این مهم در سطح ملی و توسط وزارت آموزش صورت می‌پذیرد. مؤسسات آموزش متو.سطه نیز به نوبه خود به تطبیق دوره‌های آموزشی خود با زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی می‌پردازند.از جمله برنامه‌های آموزشی اجباری مقطع آموزش متوسطه می‌توان به دروس علوم طبیعی،‌تربیت بدنی، ‌آموزش بصری، علوم اجتماعی، تاریخ، جغرافیا، زبان‌های خارجی، زبان ادبیات پیشرفته اسپانیولی، ریاضیات، موسیقی، علوم مذهبی و اطلاع رسانی تکنولوژیک اشاره نمود.

آن دسته از دانش‌آموزانی که به نا به تصمیم والدین خود از یاد‌گیری آموزش‌های مذهبی سر باز زنند، به فعالیت‌های موازی با آن من جمله تجزیه و تحلیل در خصوص جنبه‌های مختلف فرهنگی واجتماعی زندگی می‌پردازند. در سال آخر متوسطه دانش‌آموزان به انتساب دو حوزه از میان 4 حوزه آموزشی علوم طبیعی، آموزش بصری، موسیقی وتکنولوژی، مبادرت می‌نمایند.

سال تحصیلی

سال تحصیلی در مراکز آموزش متوسطه از نیمه دوم ماه سپتامبرآغاز شده و تا هفته پایانی ماه ژانویه به طول می‌آنجامد. تعداد روزهای درسی مراکز آموزش متوسطه 175 روز (3روز از 5 روز هفته متشکل می‌گردد. از جمله مهمترین تعطیلات مراکز آموزش متوسطه نیزمی‌توان به تعطیلات دو هفته‌ای تابستانی، تعطیلات 2 هفته‌ای کریسمس و تعطیلات 10 روزه عید پاک مشتمل می‌گردد. مسؤولیت تنظیم زمان بندی ساعات آموزشی مراکز آموزش ابتدایی برعهده جوامع مستقل و مشاورین تربیتی مدارس برنامه‌های آموزشی مراکز ابتدایی معمولاً طی 2 شیفت تحصیلی (9 صبح تا 12ظهر) و (1 بعد از ظهر تا 3 بعد از ظهر) ارائه می‌گردد.

روش شناسی

مدل‌های آموزش متوسطه، باید مطابق با نیازهای دانش‌آموزان بوده و به پرورش توانایی‌ها و حضور در تیم‌های کاری و آموزشی منجرگردد. این مدل‌ها باید به تشریح مبانی واقعی واصولی روش‌های علمی همت گمارند.

ارزیابی تحصیلی

در سیستم آموزش متوسطه باید ارزیابی بصورت کلی و تدریجی صورت گیرد، اگرچه به صورت مستقیم اعمال می‌گردد. فرایند ارزیابی نحصیلی به عنوان بخش اصلی از فرایند یادگیری به حساب می‌آید که طی آن مهارت‌های عمومی آموزشی و دانش‌آموزان ارزیابی می‌گردد. سیستم ارزیابی تحصیلی در مدارس متوسطه کل کشور به اجرا گذارده می‌شود. ارزیابی تحصیلی از ماهیتی عمومی در جوامع مستقل برخوردار می‌باشد به نحویکه این جوامع با قوانین مربوطه خویش به ارزیابی تحصیلی مراکز آموزش متوسطه مبادرت می‌نمایند. علاوه براین اهداف ومعیار ارزیابی باید با زمینه‌های کاری مؤسسات آموزشی منطبق بوده و بر ویژگی‌های دانش‌آموزان نیز مشتمل گردد. در مقابل والدین دانش‌آموزان نیز ملزم به دریافت اطلاعات منظم درخصوص روند پیشرفت تحصیلی فرزندان خود به واسطه دریافت گزارشات مکتوب از مدارس می‌باشند. گفتنی است که این گزارشات هر سه ماه یک بار ارائه می‌گردد. به طور کلی می‌توان گفت که ارزیابی عملکرد دانش‌آموزان مقطع متوسطه برعهده تیمی از معلمین و به سرپرستی بخش مشاوره تحصیلی مدارس و با همکاری مستمر والدین صورت می‌پذیرد. اطلاعات مربوط به فرایند ارزیابی باید شامل شرح حال تحصیلی هر دانش‌آموز باشد. نتایج ارزیابی تحت عناوین نارضایت بخش،‌ براساس نارضایت بخش،‌ خوب، خیلی خوب وعالی ببه اطلاع دانش‌آموزان و والدین می‌رسد.

ارتقاء تحصیلی

در مقطع آموزش متوسطه، ارتقاء محصلین نتیجه نهایی فرآیند ارزیابی و تحصیلی است. که پس از اولین مرحله تحصیل و در هربخش از مرحله دوم تحصیل مورد توجه قرار می‌گیرد. روند تصمیم‌گیری جهت ارتقاء تحصیلی دانش‌آموزان روند مشترکی است که طی آن توانایی تحصیلی دانش‌آموزان و نمرات تحصیلی آنان مورد ارزیابی نهایی قرار می‌گیرد. آندسته از دانش‌آموزانی که از توانایی‌های لازم طی مقطع آموزش پایه (مقطع مقدماتی متوسطه) برخورد نگردیده‌اند ملزم به تکرار پایه تحصیلی برای مدت 1 سال و حداکثر 2 سال طی کل دوران آموزش پایه می‌باشند. در فرآیند تصمیم گیری در خصوص تکرار پایه تحصیلی، نظرات دانش آموزان و والدین آنان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مشاورین تحصیلی به ارائه راهنمایی‌ها و حمایت از دانش‌آموزان در این زمینه مبادرت می‌نمایند. گفتنی است که در این راستا، در طول مقطع آموزش متوسطه، خدمات مشاوره تحصیلی (1ساعت در هفته) به دانش‌آموزان ارائه می‌گردد.

گواهی نامه‌های آموزشی

پس از پایان دوره آموزشی متوسطه فارغ التحصیلان به دریافت مدرک دیپلم نائل می‌آیند که در جهت ارزیابی دوره‌های پیش‌دانشگاهی و آموزش فنی و حرفه‌ای تخصصی الزامی است.

در طول دوره آموزش متوسطه دانش‌آموزان به فراگیری آموزش‌های حرفه‌ای و پایه مشتمل برحوزه‌های درسی سنتی با ابعاد عملی وحرفه‌ای مبادرت می‌نمایند. آموزش حرفه‌ای پایه نیز خود بر آموزش تکنولوژی عمومی که علوم عملی وتکنیک‌های مختلف را پوشش نداده اما به درک صحیح دانش‌آموزان از محیط‌های کاری و اجتماعی می‌انجامد و موضوعات درسی که ارتقاء دهنده دانش تجربی وحرفه‌ای آنان مشتمل می‌گردد. دوره برنامه‌های احتماعی دانش‌آموزان مقطع متوسطه بر دوره 6 ماهه تا 2 ساله نظری مشتمل می‌گردد. گفتنی است که حضور بیش از 20 دانش‌آموزان در هر کلاس طی اسن دوره مجاز نمی باشد.

مقطع آموزش تکمیلی متوسطه

ساختار آموزشی

در آموزش تکمیلی متوسطه نیز،‌ آموزش عمومی ونظری و آموزش حرفه‌ای به دانش‌آموزان ارائه می‌گردد. طبق برنامه LOGES از مقطع تکمیلی متوسطه تحت عنوان دوره پیش دانشگاهی یاد می‌گردد. که طی 2 سال تحصیلی رده سنی 16 سال به صورت غیر اجباری ارائه می‌گردد.مراکز آموزش متوسطه تکمیلی ملزم به برخورداری از حداقل 4 کلاس درسی، تسهیلات تکنولوژیک آموزشی نظیر اتاق ویژه کامپیوتر، ورزشگاه و کتابخانه تخصصی می‌باشند. این موسسات همچنین مجهز به امکانات ویژه جهت ارائه آموزش پیش دانشگاهی می‌باشند که به تعداد حداکثر33 نفر در هر کلاس ارائه می‌گردد. زمانی که نرخ تقاضای ثبت نام در مراکز تکمیلی متوسطه بیش از عرضه باشد، هر موسسه‌ای براساس برنامه LODE از حق تقدم پذیرش دانش آموختگان مراکز عمومی برخوردار می‌باشد. برنامه LOPEG و قوانین ویژه جوامع مستقل نیز خود مکمل قانون LODE می‌باشند. جهت ورود به مراکز پیش‌دانشگاهی ارائه مدرک تحصیلی الزامی است. در این راستا، از محصلین برخوردار از مدارک هنری نیز در مراکز پیش‌دانشگاهی هنری ثبت نام به عمل می‌آید. از جمله مهم‌ترین شرایط لازم جهت ثبت نام در دورهای پیش دانشگاهی می‌توان به قبولی در آزمون نهایی سال دوم متوسطه اشاره نمود. گفتنی است از آندسته دانش‌آموزانی که ازمدرک آموزش حرفه‌ای، مدارک هنری و مدرک تکنسین حرفه‌ای ویژه برخوردار باشند. نیز دردوره پیش دانشگاهی ثبت نام به عمل می‌آید.

اهداف آموزشی

مراکز پیش دانشگاهی تحت برنامه LOGSE تکمیل کننده مقطع آموزش متوسطه محسوب می‌گردند. طی این دوره آموزشی بر بهبود توانایی‌های دانش‌آموزان اعم از آشنایی با احکام اسپانیا، زبان رسمی و تسلط کافی بر زبان خارجی، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل، درک ریشه‌های تحقیق و آگاهی از علوم تکنولوژی و بهره‌گیری از آموزش فیزیکی وجسمی در جهت ارتقاء توانمندی‌های شخصی و بهبود احساسات هنری تأکید می‌گردد. از جمله مهم‌ترین اهداف مراکز پیش دانشگاهی نیز می‌توان به ترغیب دانش آموزان جهت مبادرت به تحصیل در مراکز دانشگاهی، ارتقاء آموزش‌های حرفه‌ای و بررسی و تأمین نیازمندی‌های انسانی بازار کار اشاره نمود.

آموزش استثنایی

طی تنظیم فرآیند سازماندهی عمومی سیستم آموزشی LOGSE در سال 1990، برنامه های ملی آموزش استثنایی ارائه گردید. براساس برنامه LOGSE، برنامه های آموزش استثنایی به منظور برطرف نمودن نیازهای آموزشی دانش آموزان استثنایط به این افراد ارائه می گردد.

تاریخچه

سوابق اولیه آموزش استثنایی در اسپانیا به قرن 16 میلادی بازمی گردد. 2 قرن بعد این حوزه آموزشی از رشد بیشتری برخوردار گردید، اگر چه در خصوص آموزش نابینایان و ناشنوایان فعالیتهایی قابل توجهی صورت نگرفت. طی قرن نوزدهم، مدارس و مؤسسات آموزشی با همکاری یکدیگر به آموزش کودکان استثنایی مبادرت نمودند. پس ازجنگ داخلی کشور، آموزش استثنایی در اسپانیا مورد توجه قرار گرفته، و مراکزی در این بخش ایجاد گردید. به طور کلی می توان گفت که با تدوین برنامه (LGE)، برای نخستین بار ساختار آموزش استثنایی در اسپانیا سازماندهی گردید. به نحویکه موضوعات ارائه شده در برنامه (LGE) توسط مؤسسه ملی آموزش استثنایی(INEE) در سال 1975به مورد اجراء گذارده شده علاوه براین به منظور سازماندهی حوزه آموزشی برخوردار از ویژگی های متجانس، این مؤسسه به ارائه طرح ملی آموزش استثنایی مبادرت نمود. که برای اولین بر اصول عادی آموزشی، بخش ها و خدمات آموزشی و تعاملات و توجهات آموزشی استثنایی مشتمل می گردید. این اصول خود به تصویب قانون تعاملات و توازن اجتماعی در سال1982منتهی گردید. با تدوین فرآیند سازماندهی عمومی سیستم آموزشی LOGSE طی سال1990، تعاملات آموزش استثنایی در قالب سیستم اصلی آموزشی صورت گرفته و مفهوم جدیدی از نیازهای حوزه آموزش استثنایی استنباط گردید. با تدوین فرآیند ارزیابی امور اداری (LOPEG) طی سال1995 در خصوص افرادی مواجه با نیازهای آموزشی خاص (افراد استثنایی)، سیستم جدا سازی دانش آموزان مواجه با نیازهای ویژه آموزشی از افراد مواجه با ناتوانی های فیزیکی، احساسی و مشکلات رفتاری به مورد اجرا درآمد. در این چارچوب جوامع مستقل نیز به تدوین راه حل هایی پیرامون برطرف نمودن مشکلات آموزش استثنایی در حیطه خود کاری خود مبادرت می نمایند.

قوانین آموزشی

از جمله مهم ترین چارچوب قانونی آموزش استثنایی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1.قانون مصوب 7 آوریل سال1982 درخصوص تعامل اجتماعی و توازن آن (LISMI)

2.حکم سلطنتی مصوب ششم مارس سال 1985 در خصوص سازماندهی ساختار آموزش استثنایی توسعه اصول آن بر اساس (LISMI)

3.فرآیند سازماندهی سیستم عمومی آموزش مدون در سال 1990 در خصوص سازماندهی عمومی سیستم آموزش LOGSE به منظور ایجاد و تقویت اصول آموزش استثنایی در چارچوب آموزش عمومی متناسب با نیازهای آموزش استثنایی.

4.قانون ارزیابی امور اداری مؤسسات آموزشی (LOPEG) مدون سال1995در خصوص تشریح اهداف آموزش استثنایی و افراد مشمول این نوع آموزش.

قوانین برنامه LOGSE همچنین به سازماندهی آموزش استثنایی در قالب برنامه های عمومی آموزشی تأکید دارد. علاوه براین به ارتباطات و برقراری میان مدارس عادی با مراکز آموزش استثنایی تأکید می گردد. این روابط عمدتاٌ توسط جوامع مستقل برقرار می گردد.

دوره های آموزشی

مطابق برنامه LOGSE از آموزش استثنایی بعنوان بخشی از سیستم آموزش عمومی یاد می گردد. اهداف و مفاهیم چنین آموزشی مطابق با آموزش عمومی است که با ویژگیهای شخصی دانش آموزان استثنایی مطابقت می یابد. به عبارت دیگر، دانش آموزان مراکز استثنایی ملزم به یادگیری مفاهیمی مشابه مفاهیم سیستم آموزش عمومی می باشند. البته این در حالی است که دراین زمینه تعدیلاتی نیز اعمال می گردد. که از آن جمله می توان به اعمال تعدیلات در فضاهای آموزشی، منابع آموزشی و طرق بهره گیری از این منابع بهره گیری از سیستم های ارتباطی جایگزین و اعمال تعدیلاتی در برنامه های کلاسی مفاهیم دوره تحصیلی، روش ها، فعالیتها، رویه ها و معیارهای ارزیابی تحصیلی اشاره نمود. دانش آموزان استثنایی آموزش متوسطه ملزم به آموختن مهارتهای ویژه می باشند. برنامه های تحصیلات عمومی در مدارس آموزش استثنایی مطابق با حوزه های پایه و اجباری است که بر سطوح آموزش مقدماتی و تکمیلی متوسطه مشتمل می گردد.

اهداف آموزشی

1.همراهی زبانی، فکری و ارتباطی با دانش آموزان استثنایی و ارائه خدمات مشاوره در زمینه اثرات اجتماعی و محرکهای ویژه آن.

2.یادگیری مهارت های روزانه زندگی توسط دانش آموزان استثنایی

3.ارائه رویه ها و مهارت ها ویژه آموزش به دانش آموزان استثنایی

4.ارتقاء فعالیتهای جسمی و ذهنی دانش آموزان استثنایی.

5.اتخاذ روش های مناسب جهت تسهیل فرآیند یادگیری خواندن و نوشتن.

6.بهره گیری از ابزارهای آموزشی حسی – حرکتی، خط بریل و لب خوانی.

ارزیابی تحصیلی

اصول ارزیابی تحصیلی دانش آموزان استثنایی بر نیازهای ویژه آموزشی آنان منطبق می باشد. ارزیابی تحصیلی فرآیندی انعطاف پذیر و نظام یافته است. جنبه انعطاف پذیری به واسطه بهره گیری از تکنیکهای مختلف ارزیابی و ابزار مختلفی است که بصورت اصولی و نظام یافته تدوین می گردد. اصول ارزیابی تحصیلی عمدتاٌ بر ابزارها و رویه های مناسب آموزش استوار بوده و با نیازهای ویژه آموزشی انطباق دارد. از ابزارها و رویه های مختلف توصیه شده در ارزیابی تحصِیلی نظیر آزمونهای شفاهی و کتبی متناسب با مشکلات اساسی دانش آموزان صورت می گیرد.علاوه بر این، زمینه های آموزشی دانش آموزان مواجه با نیازهای ویژه آموزشی نیز مورد بررسی قرار گرفته و معیارهای مشترکی به منظور ارائه اطلاعات به والدین و دانش آموزان وجود دارد. مبحث ارزیابی تحصیلی عمدتاٌ بر عناصر کلیدی ارتقاء فرآیند آموزشی تاٌکید دارد که در این خصوص می توان از ارزیابی مقدماتی، ارزیابی اطلاعاتی و ارزیابی گروهِ نام برد. مداارس استثنایی به ارزیابی دانش آموزان خود بر اساس برنامه ها و دوره های تحصیلی ویژه با همراهی معلمین آموزش استثنایی مبادرت می نمایند.

ارتقاء و مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی در مؤسسات آموزش استثنایی در قالب در سه حوزه عمومی (حمایت از فرآیندهای آموزشی، ارتقاء برنامه های عملی و برنامه های آموزشی انتقال افراد به زندگی عادی) به این افراد ارائه می گردد. دو حوزه نخست مورد تأکید سیستم آموزش استثنایی است. تصمیم گیری در خصوص ارتقاء تحصیلی دانش آموزان استثنایی بر اساس اطلاعات مکسوب در طول فرآیند ارزیابی در ارتباط با پیشرفتهای دانش آموزان در نیل به اهداف برنامه ها صورت می گیرد. تصمیمات فوق بر اساس معیارهای آموزشی و با توجه به برنامه های کمکی تحصیلی اتخاذ می گردد. معیار اساسی تصمیم گیری در ارتقاء تحصیلی دانش آموزان استثنایی بر شخصیت و معیارهای فردی آنان استوار می باشد. روش های آموزشی و سازماندهی از جمله مهم ترین عوامل اتخاذ تصمیمات در جهت ارتقاء تحصیلی دانش آموزان استثنایی می باشد.ازجمله دیگر جنبه های مهم در این خصوص می توان به طول مراحل آموزشی و کسب مهارتها و دانش علمی مورد توجه در هر مرحله اشاره نمود.

گواهینامه پیش دانشگاهی

دانش آموزان مواجه با نیازهای ویژه آموزشی،پس از نیل به اهداف آموزش متوسطه به مدرک فارغ التحصیلی آموزش متوسطه نائل آمده و از مجوز ورود به مراکز دانشگاهی و آموزش حرفه ای برخوردار می گردند. در هر مورد، دانش آموزان به احراز مدارک معتبری دال بر گذراندن حوزه های درسی مختلف نائل می آیند. مطابق برنامه LOGSE از آن دسته از دانش آموزانی که موفق به دستیابی به اهداف آموزش متوسطه جهت ادامه تحصیل نگردند، در برنامه های اجتماعی ویژه ثبت نام به عمل می آید که به آشنایی آنان با بازار کار منتهی می گردد. علاوه بر این دانش آموزان مواجه با نیازهای آموزشی ویژه که موفق به اتمام کلیه مقاطع آموزش پایه گردیده اند نیز به احراز مدارکی به آندسته از دانش آموزانی که مراحل پیش دانشگاهی و آموزش حرفه ای را پشت سر گذارده اند نیز مدارک Bachiller و یا تکنسین فنی اعطاء می گردد.

آموزش حرفه ای استثنایی

آندسته ازدانش آموزان مواجه با نیازهای ویژه آموزشی که به اتمام آموزش پایه نائل آیند بدون نیل به اهداف مورد نظر در آموزش متوسطه تحت آموزش حرفه ای قرار می گیرند. ارائه این قبیل آموزش ها به افراد استثنایی، به جذب این افراد در بازار کار و ارتقاء توانایی ها، مهارتها و آموزش های تکمیلی به اینگونه افراد منتهی می گردد. جوامع مستقل نیز به ارائه برنامه ارتقاء و مشاوره حرفه ای به افراد بزرگسالان مواجه با نیازهای آموزش ویژه می پردازند. گفتنی است که این برنامه ها با توافق مراجع ذی صلاح (دولتهای محلی و مؤسسات غیر انتفاعی خصوصی و عمومی) ارائه می گردد.

برنا مه های آموزشی

برای دانش آموزان مواجه با ناراحتی های جسمی و حرکتی و دانش آموزان بستری در بیمارستانها (افراد معذور ازحضور در کلاس درس) دوره های خاصی تدارک یافته است. جوامع مستقل نیز به تنظیم و اجرای جایگزینهای سازمانی مختلفی نظیر بهره گیری ازاساتید آموزش استثنایی و ارائه برنامه های آموزش خانگی و بیمارستانی به دانش آموزان ناتوان مبادرت می نمایند.

آموزش معلمان

ساختار آموزشی

آموزش مقدماتی معلمین مراکز پیش دبستانی توسط دانشگاه EGB تدارک می یابد. کالج های آموزش معلمان موسسات دانشگاهی وابسته به دانشگاه می باشند. در اتمام موفقیت آمیز دوره آموزش معلمان، گواهینامه صلاحیت در تدریس گواهینامه EGB به فارغ التحصیلان اعطا می گردد. دوره ها سه سال بطول انجامیده و دانشجویان طی آن به مهارت در لغت شناسی، علوم انسانی، علوم، آموزش تخصصی و آموزش پیش دبستانی دست می یابند. آموزش مقدماتی مربیان پیش دبستانی و معلمین ابتدایی اکنون در دست اصلاح بوده و در حال انطباق با مقررات LOGES است. دوره همزمان سه ساله آموزش دانشگاهی معلمان علاوه بر دوره آموزش عمومی و مشتمل بر دوره کارآموزی تدریس است. دانشجویان دوره های آموزش معلمان به تخصص در آموزش کودکان، ابتدایی، زبانهای خارجی، موسیقی، تربیت بدنی، آموزش استثنایی و آموزش گفتاری یا شنیداری نائل می گردند. جهت تدریس در سطح آموزش پیش دبستانی برخورداری از تخصص لازم در آموزش خردسالان الزامی است. مربیان مراکز پیش دبستانی نیز همانند معلمین ابتدایی بر دو گروه (معلمین بخش دولتی فعال در موسسات آموزشی دولتی و معلمین بخش خصوصی فعال در موسسات آموزشی خصوصی) مشتمل می گردند. احراز شغل ثابت معلمی در کلیه سطوح آموزشی، حضور در آزمون رقابتی شایستگی و توانایی که توسط مقامات مختلف آموزشی سازماندهی می گردد، الزامی است. دسترسی به شغل معلمی منطبق بر قوانین تجاری قابل مذاکره است که ملزم به انعقاد قرارداد کار میان معلمین و مالکین مدارس می باشد. مدت زمان قرارداد مذکور از 1 سال تا زمان نامشخص شامل می گردد. معلمین مدارس خصوصی نیز ملزم به برخورداری از قابلیت های مقدماتی مشابه معلمین مدارس دولتی می باشند. مطابق برنامه LOGES، برخورداری از امکان حضور در دوره های آموزش ضمن خدمت حق مسلم معلمین کلیه سطوح آموزش است.

آموزش معلمین پیش‌دبستانی و ابتدایی

مطابق برنامه LOGSE مربیان و معلمین مراکز پیش‌دبستانی و ابتدایی ملزم به برخورداری از مدرک دانشگاهی می‌باشند. گفتنی است که علاوه بر مدرک دانشگاهی، افراد برخوردار از مدارک دیگر حرفه‌ای نظیر فارغ‌التحصیلان مدارس پرستاری و یا آموزشی ابتدایی و آموزشهای حرفه‌ای نیز از مجوز تدریس در مراکز آموزشی مذکور برخوردار می‌باشند.

تاریخچه

تاریخچه قوانین دولتی آموزش معلمان پیش‌دبستانی و ابتدایی در اسپانیا به دوره اولیه پایه‌گذاری سیستم آموزشی در کشور باز می‌گردد. بطور دقیق‌تر می‌توان گفت که قوانین سیستم آموزشی معلمان مقاطع ابتدایی از قرن نوزدهم به مورد اجراء گذارده شد. پس از تأسیس نخستین مرکز آموزش معلمان طی سال 1839 با عنوان (Escueta Normal de Maestros) این مدارس از رشد چشمگیری طی قرن 20 برخوردار گردیده و به ارائه مدل آموزشی خاصی به گروههای کثیری از معلمان اسپانیایی تا سال 1970 میلادی پرداختند. در آن اثنا، مطابق با برنامه فرآیند عمومی آموزش (LGE) فرآیند تکمیل دوره‌های آموزش معلمان در دانشگاهها مورد بررسی قرار گرفت. پس از سال 1970 دانشگاههای (Escuetas) به آموزش عمومی معلمین پرداخته و جانشین مراکز آموزش معلمان گردیدند. در این راستا، با توجه به رشد سطح آموزش مقدماتی معلمین،‌ ضرورت ارائه آموزش‌های عمومی و مقدماتی (EGB) به معلمان مقطع آموزشی ابتدایی نیز ضروری گردید. مطابق برنامه LGE معلمان آموزش ابتدایی و پیش‌دبستانی ملزم به برخورداری از مدرک و گواهی‌نامه مهندسی فنی و یا معماری و گذراندن دوره 3 ساله آموزش عالی می‌باشند. چارچوب اصلی دروس آموزش معلمین ابتدایی مطابق برنامه (LGE) که طی دهه 70 پیش‌بینی گردید بر دروس علوم ابتدایی و پیش‌دبستانی، علوم انسانی، فلسفه و آموزش تخصصی تمرکز بیشتری می‌گردد. با توسعه سیاستهای آموزشی مطابق برنامه LOGSE طی سال 1990، ساختار آموزش معلمان ابتدایی اصلاح گردید. به طور کلی می توان گفت که تاریخچه وضع قوانین آموزش معلمان در نظام آموزشی اسپانیا به قرن 18 میلادی باز می‌گردد. پس از اعمال اصلاحات مداوم در حوزه آموزش کشور، نخستین مرکز آموزش معلمان کشور با عنوان "میلستوس" طی سال 1839 تأسیس شد. مرکز آموزش معلمان میلیستوس به‌عنوان مدل آموزشی نظام آموزش اسپانیا عملاً تا سال 1970 تداوم یافت. این درحالی آست که درسال1970 مطابق قوانین آموزش اسپانیا (LGE) مسؤولیت برگزاری و نظارت بر دوره‌های آموزش معلمان پیش دبستانی و ابتدایی به دانشگاه‌های کشور محول گردید.طبق قانون مصوب1970،مراکز جدیدی تحت عنوان مراکز آموزش مقدماتی معلمان" EGB " جایگزین سیستم پیشین آ‌موزش معلمان در دانشکده‌ها گردید. هدف از تشگیل چنین مراکزی بالا بردن سطح آ‌موزش معلمان پیش دبستانی و تقویت ساختار آموزش مقدماتی معلمان (EGB) بود. چهارچوب سیاست‌های آموزشی دهه 70، بر تخصص معلمان مقاطع آموزش ابتدایی و پیش‌دبستانی در تدریس دروس آموزشی متمرکز بود. این در حالی است که طی اصلاحات آموزشی دهه 1990، تعریف جدیدی از آموزش مقدماتی معلمان ارائه گردید. به عبارت دیگر ساختار آموزش مقدماتی معلمان از نظر سازماندهی و محتوا بازسازی گردید. هدف از اعمال چنین اصلاحاتی منطبق ساختن نیازهای آموزش معلمان با نیازهای آموزشی کشور بود. از جمله قوانین اصلاحی آموزشی می‌توان به لزوم برخورداری کلیه معلمان مقاطع آموزش ایتدایی و پیش دبستانی از مدرک "میسترو" اشاره نمود.قوانین ویژه معلمین واجد شرایط تدریس در مقاطع پیش دبستانی که از تحصیلات دانشگاهی برخوردار نمی‌باشند،دراساسنامه آموزش کشور اسپانیا لحاظ گردیده است. شیوه ارائه مدرک آموزشی" میسترو " که جهت تدریس به خردسالان و دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی توسط شورای سلطنتی اسپانیا به معاونین اعطا‌ می‌گردد در سال 1991 تغییر یافته و فهرست تخصص‌ها و مهارت‌های عمومی معلمان مقطع آموزشی مذکور در اساس‌نامه آموزشی اتخاذ گردید.

دوره‌های آموزشی

آموزش معلمین مراکز پیش دبستانی و ابتدایی در دانشگاههای آموزش معلمان (Escueals) طی یک مرحله آموزشی 3 ساله صورت می‌گیرد. در حال حاضر طی دوره‌های آموزش معلمین مراکز پیش‌دبستانی و ابتدایی 7 تخصصی آموزش ابتدایی و نحوه تعلیم آن، زبان خارجی (انگلیسی و فرانسوی)، آموزش جسمانی، آموزش موسیقی، آموزش تخصصی و آموزشهای سمعی و بصری (گفتاری و شنیداری) به دانشجویان ارائه می‌گردد. قوانین مشترکی در کلیه دانشگاههای آموزش معلمان در خصوص برنامه‌های آموزش معلمین مرکز پیش‌دبستانی و ابتدایی وجود دارد. به نحویکه دوره‌های تحصیلی کلیه رشته‌های این مقطع بر حداقل 180 روز آموزشی بالغ می‌گردد. زمان کلاسی نیز بر20 تا 30 ساعت در هفته به علاوه دروس عملی مشتمل می‌گردد. طبق قوانین مذکور، تحت هیچ شرایطی مدت زمان کلاس (دروس تئوری) از 15 ساعت در هفته تجاوز نمی‌نماید. این قوانین همچنین به ارائه ساختارهایی برای دانشگاههای آموزش معلمان ابتدایی(Escueals) منتهی می‌گردد که بر سری موضوعات مرتبط با آموزش ابتدایی و مباحث روانی تعلیمی، تئوری آموزش عمومی، مؤسسات آموزش پیش‌دبستانی و ابتدایی و نوع سازماندهی این مراکز، روانشناسی آموزشی و بهبود سن تحصیل، آموزش جامعه شناسی، تئوری آموزش کوتاه مدت و مؤسسات ارائه کننده این قبیل آموزش‌ها، به کارگیری تکنولوژیهای جدید در آموزش و برخورداری از آموزش عملی و مناسب در قالب حداقل320 ساعت آموزش مشتمل می‌گردد.

چارچوبهای قانونی

قوانین ویژه معلمین واجد شرایط تدریس در مقاطع پیش دبستانی که از تحصیلات دانشگاهی برخوردار نمی‌باشند. دراساسنامه آموزش کشور اسپانیا قید گردیده است.

شیوه ارائه مدرک آموزشی " میسترو " که جهت تدریس به خردسالان و دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی توسط شورای سلطنتی اسپانیا به معاونین اعطا‌ می‌گردد در سال 1991 تغییر یافته و فهرست تخصص‌ها و مهارت‌های عمومی که معلمان مقطع آموزشی مذکور در اساس‌نامه آموزشی اتخاذ گردید.از جمله مهمترین چارچوب‌های قانونی ویژه مراکز آموزش پیش‌دبستانی و ابتدایی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- برنامه LOGSE در خصوص ساختار و گواهینامه‌های معلمین آموزش ابتدایی.

2- حکم سلطنتی مصوب سال 1991 در خصوص مدارک مورد نیاز معلمین مراکز پیش دبستانی و ابتدایی.

نهادهای مرکزی

دولت اسپانیا به دانشگاهها در ارائه مدارک معتبر و اجرای قوانین کلی تحصیلی، توصیه‌ها و مشاوره‌هایی ارائه می‌نماید. مسوولیت ارزیابی و اعتبار بخشی مدارک تحصیلی معلمین مقطع ابتدایی نیز بر عهده شوراهای دانشگاهی است. بر این مبنا قوانین و مدارک دانشگاههای خصوصی نیز که به ارائه مدارک مختلفی منتهی می‌گردد از طریق شوراهای دانشگاهی ارزیابی و سنجش می‌گردد. آموزش معلمین سطوح پیش‌دبستانی و ابتدایی در دانشگاههای آموزش معلمین (Escueals)، دانشکده‌های آموزش معلمان و مؤسسات غیررسمی آموزش معلمان صورت می‌گیرد. دانشگاههای آموزش معلمان (Escuelas) و مؤسسات آموزش معلمان به صورت مشترک به آموزش معلمان ابتدایی و بصورت منظم و در ارتباط با یکدیگر می‌پردازند. این قبیل ارتباطات به گونه‌ای است که مراکز مذکور حتی در تشکیل جلسات دروس عملی و دوره تحصیلی و معیارهای استخدام کادر آموزشی (اساتید) به مشارکت با یکدیگر مبادرت می‌نمایند.

ارزیابی تحصیلی

ارزیابی دانش‌جویان دوره‌های آموزش معلمان در سطح دانشگاه بر عهده دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی مربوطه می‌باشد. به کلیه دانش‌جویانی که موفق به گذراندن دوره‌های آموزش معلمان در دانشکده ملی آموزش معلمان اسپانیا گردند. مدرک علمی "میسترو" در رشته‌ی تخصصی مربوطه اعطا می‌گردد.

پذیرش تحصیلی

از جمله پیش نیازهای دانشگاهی آموزش معلمین مراکز پیش‌دبستانی و ابتدایی (Escueals) و یا مؤسسات آموزش معلمان می‌توان به قبولی در آزمون تعیین سطح دانشگاهی (COU) قبولی در آزمون سال دوم مراکز پیش دانشگاهی، گذراندن آموزش حرفه‌ای و تخصصی سطح (Fpll)، سطح پیشرفته آموزش حرفه‌ای و مدارک معادل موارد مذکور اشاره نمود. علاوه بر این افراد برخوردار از مدرک تکنسین تخصصی و یا تکنسین حرفه‌ای در رشته‌های تخصصی از مجوز ثبت‌نام به طور مستقیم در این دانشگاهها برخوردار می‌باشند که بر 30 درصد از کل افراد ثبت‌نامی مشتمل می‌گردد.

استخدام معلمین

مسؤولیت استخدام معلمین مقاطع آموزش ابتدایی و پیش دبستانی در کشور اسپانیا بر عهده دانشکده ملی آموزش معلمان Scholas universitias)) و مراکز آموزش معلمان مقاطع آموزش پیش دبستانی و ابتدایی است.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه