امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://worldedu.cloob24.com
0

ساختار آموزشی

از آنجائیکه آموزش، در زمره اولویت‌های اساسی دولت مالزی می‌باشد از این رو سالانه مبالغ کلانی از بودجه ملی به اهداف آموزشی این کشور اختصاص می‌یابد.تحصیل در مقاطع ابتدائی و متوسطه برای کلیه دانش‌آموزان رده های سنتی 7 تا 17 سال رایگان می باشد. سن ورود به سال اول ابتدائی 7 سالگی است. سن فارغ التحصیلی دانشگاهی نیز، 22 سالگی است. بالغ بر 97%‌ کودکان رده سنی 7 سال مالزیایی در سیستم آموزشی دولتی، مشغول به تحصیل می‌باشند.نرخ افراد باسوادکشور مالزی بالغ بر،‌ 93% می‌باشد که از جمله بالاترین ارقام افراد با سواد دنیا، به شمار می آید. در آینده‌ای نه چندان دور دولت مالزی به اجباری سازی آموزش ابتدائی برای کودکان مالزیایی مبادرت خواهد کرد.

نظام آموزشی مالزی تمامی مقاطع آموزشی از مقطع پیش دبستانی تا مقطع آموزش عالی را به شرح ذیل تحت پوشش قرار می‌دهد:

- آموزش پیش دبستانی از سن 5 سالگی (برای 2تا 3 سال)

- آموزش ابتدائی از سن 7 سالگی (برای 5 تا 7 سال)

- آموزش متوسطه مقدماتی از سن 13 سالگی (برای 3سال)

- آموزش متوسطه تکمیلی، از سن 16 سالگی (برای مدت 2 سال)

- آموزش کالج، یا مقطع ششم،‌ از سن 18 سالگی (برای مدت 1 تا 5/1 سال)

آموزش عالی

دوره کارشناسی، از 20 سالگی (برای 3 تا 5سال)

دوره کارشناسی ارشد و دکتری (به مدت 1 تا 5 سال)

در نظام آموزش مالزی، مؤسسات دولتی و مؤسسات خصوصی مشارکت دارند. آموزش دوره ابتدائی و متوسطه در بخش دولتی رایگان می‌باشد،‌ بخش اعظم آموزش ابتدائی و متوسطه برای کودکان مالزیایی توسط مدارس دولتی یا عمومی تأمین می‌گردد، لیکن بخش خصوصی نقش به سزایی در آموزش عالی کشور ایفا می‌نماید،‌اما سطح همکاری بخش خصوصی در مقاطع ابتدائی و متوسطه بسیار اندک است.

برنامه‌های آموزشی ملی مقاطع ابتدائی و متوسطه،‌به آماده سازی دانش‌آموزان جهت شرکت در آزمونهای عمومی مشترک پایان دوره‌های آموزش ابتدائی ؤ مقدماتی و تکمیلی متوسطه منتهی می گردد.

(زبان مالایایی) زبان ملی کشور مالزیست. این در حالی است که یاد گیری زبان انگلیسی در مدارس اجباری است. در مقابل چند ملیتی بودن کشور مالزی و وجود مدارس مختص به نژادهای غیر مالزیائی به بهره گیری از زبانهای “ ماندارین ” و “ تامیل ” بعنوان زبان‌های آموزشی منجر شده است.

آزمونها و امتحانات کشوری مقاطع ابتدائی و متوسطه بر آزمونهای (UPSR)
Ujian Penilain Saekolah Rendah، آزمون ارزیابی مدارس ابتدائی، آزمون (PMR)Peniliaian Menengah Rendah، آزمون ارزیابی دوره متوسطه مقدماتی و آزمون (SPM)Sijil Pelajaran Malaysia است که مختص اعطای گواهینامه پایان تحصیلات متوسطه تکمیلی است، مشتمل می‌گردد. آندسته از دانش آموزانی که با موفقیت آزمون SPM را پشت سر گذاشته‌اند، به مقطع تحصیلی پیش دانشگاهی که مدت زمان 2 سال به طول می‌انجامد راه می یابند. پس از گذراندن دوره آموزشی 2 ساله فوق دانش آموزان از مجوز ثبت نام در دانشگاه‌ها برخوردار می گردند. مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی مالزی در تأمین برنامه های آموزش دانشجویان از نقش کلیدی برخوردار می باشند. در بیان اهمیت مؤسسات غیر انتفاعی در سطح آموزش عالی می باید اذعان نمود که بالغ بر 900،270 هزار دانشجوی بومی و 15 هزار دانشجوی خارجی تحت پوشش این‌مؤسسات قرار دارند. ساختار آموزش رسمی کشور مالزی به گونه ای طراحی گردیده است که دانش آموزان غالبا قادر به اتمام تحصیلات دوره کارشناسی خود تا سن 22 سالگی باشند. علاوه بر این، تعداد زیادی مدارس بین‌المللی و مدارس ویژه مهاجرین مقیم سایر کشورها در مالزی احداث گردیده است که به ارائه آموزش مقاطع ابتدائی و متوسطه به دانش آموزان خارجی مبادرت می نماید. مدارس بین‌المللی خصوصی به بهره گیری از زبان انگلیسی در برنامه‌های آموزشی خود مبادرت نموده و به طراحی ‌دوره‌ها و برنامه‌های درسی‌ خود مطابق با سیستم‌های آموزشی انگلیسی یا آمریکایی می پردازند.

آموزش پیش دبستانی

ساختار آموزشی

ازآنجائیکه نقشی برنامه‌های آموزشی مراحل آغازین کودکی در آماده سازی کودکان جهت مراجعه با مسائل و مشکلات آتی بسیار مهم است.از این روی در کشور مالزی دو مؤسسه به فعالیت دراین زمینه مبادرت می نماید که از آن جمله می توان به مراکز مهد کودک و مراکز آمادگی اشاره نمود، مهد کودک به محلی اطلاق می گردد که از تعداد چهار کودک یا بیشتر در مقابل دریافت مزد در آن محل مراقبت می گردد. گفتنی است که این مراکز کودکان زیر چهار سال را نیز می‌‌پذیرند. خود این مراکز، به‌دو دسته مراکز خانگی و مراکز غیر خانگی تقسیم می‌‌شوند. مراکز خانگی به پذیرش کمتر از 10 کودک و مراکز غیر خانگی نیز به پذیرش بیش از 10 کودک مبادرت می نمایند. این مراکز به‌صورت نیمه وقت یا تمام وقت به مراقبت از کودکان می پردازند. آموزش پیش دبستانی دوره آمادگی دوره غیر رسمی و اختیاری ویژه کودکان رده سنی چهار سال تا پنج سال است. طول مدت آن یک تا دوسال است. مراکز فوق که عمدتاً به‌صورت خصوصی اداره می گردند از تراکم بیشتری در مراکز شهری برخوردار می باشند. شهریه مراکز مذکور متفاوت بوده و اغلب با محاسبه هزینه ثابت و براساس نرخ تقاضا تعیین می گردد. کلاس‌های آمادگی ارائه شده توسط وزارت آموزش (MOE) و سازمان‌های دولتی نیزکودکان اقشار کم درآمد مراکز شهری و روستایی را از آموزش پیش دبستانی به‌صورت رایگان با حداقل شهریه برخوردار می‌‌سازد. اولویت پذیرش در این کلاس‌ها با افرادی است که از توان پرداخت شهریه مراکز پیش دبستانی خصوصی برخوردار نمی باشند. ماده قوانین مربوط به‌مراکز پیش دبستانی در قانون آموزشی مصوب سال 1996 وضع گردیده و برنامه‌های پیش دبستانی توسط تعدادی از وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها و بخش خصوصی تدوین می گردد. دولت مالزی نیز تلاش نموده است با فراهم سازی امکانات و خدمات مورد نیاز از جمله امکانات آموزشی و بهداشتی و تغذیه مناسب، زمینه جذب و مشارکت کودکان در مراکز پیش دبستانی را فراهم نماید. آموزگاران مقطع پیش دبستانی تحت نظارت سازمان‌ها و مؤسسات ویژه تعلیم یافته و با روش‌ها و رویکردهای گوناگون به آموزش کودکان پیش دبستانی مبادرت می‌ورزند. دولت نیز به کمک سازمان‌های مربوطه به بر طرف سازی نیاز مراکز پیش دبستانی به آموزگاران تعلیم دیده، مطالب آموزشی و منابع مالی مبادرت می‌نماید.

برنامه های آموزشی

برنامه های آموزشی مقطع آموزش پیش دبستانی برفعالیتهای کلاسی، فعالیتهای گروهی، فعالیتهای آزاد تفریحی مشتمل می گردد. طول دوره مقطع پیش دبستانی2 ساله بوده و مطابق با قانون مصوب سال1996، به عنوان بخشی مستقیم آموزش ملی مطرح می باشد. تغیر کودکستانها از برنامه های آموزشی ارائه شده که توسط وزارت آموزش و پرورش تبعیت نموده توسط بخش دولتی و خصوصی و تأمین اعتبار می گردند. کودکستانها و مراکز پیش دبستانی مالزی خود عهده دار تأمین سال 1996 قسمت اعظم قانون مصوب کودکستانها آژانسهای دولتی (82% تمام مراکز، 66% کل افراد ثبت نامی) و بخش خصوصی تأمین اعتبار می گردند. بالغ بر70% از کودکان مقطع پیش دبستانی در مدارس ابتدای حضور می یابند. ارزیابی استعداد و قابلیت کودکانی که، بخشی از برنامه مراکز پیش دبستانی است، غیر رسمی می باشد اما با این حال پیشرفت و رشد علمی کودکان درپرونده های آموزشی ثبت شده و در زمره سابقه آموزشی وی محسوب می گردد.

1- فعالیتهای کلاسی = 90 دقیقه در داخل و خارج کلاس

2- فعالیتهای گروهی = 60 دقیقه

3- فعالیتهای آزاد = 30 دقیقه

4- استراحت و غذا = 30 دقیقه

اهداف آموزشی

از جمله مهم ترین اهداف مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- کمک به‌ والدین شاغل در جهت مراقبت بهینه از کودکان آنان

2- ارتقاء سطح استاندارد زندگی خانواده

3- فراهم سازی زمینه و شرایط لازم برای آن دسته از افرادی که به کودکان و فعالیت در مراکز مراقبتی کودکان علاقمند می باشند.

4- ارتقاء رشد دادن حب و علاقه شهروندان مالزیایی به کشور

5- معرفی زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم آموزش

6- بهره گیری همگانی از زبان ملی

7- عمل به ارزشهای مقدس

8- رشد بدنی

9- آموزش علوم اخلاقی

10- ترویج مطالعات اسلامی

11- ارتقاء رشد عاطفی – اجتماعی شهروندان مالزیایی

12- ارتقاء رشد شناختی شهروندان مالزیای

13- رشد اعتماد به نفس شهروندان مالزیایی

هدف اصلی مراکز آموزش پیش دبستانی در مالزی فراهم سازی زمینه و پایه‌ای محکم برای آموزش رسمی است.تمامی مراکز پیش دبستانی متعهد به‌اجرای برنامه‌های درسی تعیین شده توسط وزارت آموزش می باشند. موضوعات درسی مراکزآموزش پیش دبستانی که در راستای آموزش ملی است، کودکان را قادر می‌‌سازد تا مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی اولیه و سایر مهارت‌های مثبت جهت آمادگی برای حضور درمدارس ابتدائی را فرا گیرند.به طور کلی می توان گفت که آموزش پیش دبستانی در کشور مالزی به منظور تقویت و توسعه مهارت‌های اجتماعی،مهارت‌های عقلانی،مهارت‌های فیزیکی،مهارت‌های معنوی،مهارت‌ها و ارزش‌های زیبا شناختی (خلاقیت و ابتکار) طراحی گردیده است. برای هر یک از مهارت‌های فوق، اهداف مشخصی مد نظر می‌باشد عناصر مهارت اجتماعی بر ارتباط متقابل کودکان با محیط اطراف ومردم، رشد خودآگاهی مثبت، انضباط،مسئولیت‌های اجتماعی و برخورداری از دید مثبت نسبت به‌آموزش تاًکید دارد.عناصر مهارت های عقلانی نیز بر درک محیط فیزیکی، مفاهیم، فضا، اعداد، الفبا، مقدمات نوشتن، خواندن و تواناییهای زبانی تاًکید دارد. عناصر مهارت های معنوی زیبا شناسی کودکان برتلقین صفات نیک و اعتقاد به‌پروردگار و مهارت‌های زیبا شناختی نیز به تقویت حسی از طریق آموزش کاردستی، طراحی، موسیقی و حرکات، موزون تاًکید دارد.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه