امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://worldedu.cloob24.com
0

ساختار آموزشی

آموزش و پرورش استرالیا مشابه سیستم آموزش و پرورش انگلستان است. در استرالیا مدارس به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند و عموماً ثبت نام کودکان در مدارس دولتی و خصوصی محل سکونت آنان،بدون هیچ مشکلی صورت می گیرد.نشریه astralian Outlook جزوه ای را به نام School For Your Child Choosing منتشرمی کند که به مهاجرین ایالت نیوساوت ولز ویکتوریا و کوئینزلند اطلاعات فوق العاده مفیدی را درباره انواع مدارس موجود در این ایالت ها می دهد.

به طورکلی،اگرچه،سیستم آموزشی نسبتاُ ساده است اما کیفیت آموزشی درسطوح مختلف بالااست. بر خلاف بسیاری از کشورهای نیمکره شمالی، سال تحصیلی استرالیا از ماه ژانویه تا دسامبر است و چون زمان کریسمس در فصل تابستان واقع می گردد، بنابر این تعطیلات تابستانی (7–6) هفته مدارس در این زمان اتفاق می افتد.به شکل اجتناب ناپذیری مدارس ابتدایی دولتی کشور مختلط هستند،در حالیکه برخی از مدارس خصوصی در سطح ابتدایی. با پسرانه هستند و یا دخترانه. سن ورود به مدارس ابتدایی در ایالات متفاوت متغیر است.آموزش برای کودکان استرالیایی تا پایان سال سوم / چهارم دبیرستان یعنی در سن 16-15 سالگی اجراری است. اما گذراندن دو سال آخر متوسطه اختیاری است.طی سالهای اخیر به علت اینکه یافتن شغل برای افراد فاقد تحصیلات مشکل شده است گرایش برای گذراندن مدارج بالاتر علمی به میزان زیادی افزایش یافته است و در حال حاضر از76درصد دانش آموزان دبیرستانی انتظارمی رود که در دبیرستان به تحصیلات خود ادامه دهند و سالهای 12 و11دبیرستان را به اتمام رسانند.معمول ترین نوع مدرسه متوسطه مدرسه جامع است که رشته های متنوع تحصیلی را ارائه می دهد. اغلب به منظور جذب سرمایه های دولت، مدارس برنامه ههای تحصصی را دررشته های موسیقی،تئاتر،هنر و ورزش برگزار می کنند و به دانش آموزان با استعداد تمام ایالات کمک هزینه هایی اعطاء می کنند.دانش آموزان دبیرستانی از تسهیلات و شرایط مدرن و جدید بهره می گیرند و به آنان رشته های مختلفی مثل بازرگانی،اقتصاد، فلزکاری، طرحهای فنی و... آموزش داده می گردد.در بیشتر رشته ها دانش آموزان سال اول باید تمام واحدهای موجد را علیرغم سلیقه های شخصی انتخاب کنند تا به آنها در توسعه علایق وسیعتر یا شناسایی استعادهای ناشناخته کمک گردد. بدین ترتیب صرفنظر از جنس، تمام دانش آموزان باید دروس مربوط به آشپزی، خیاطی، نجاری، هنر، موسیقی، نمایشنامه نویسی و ورزش و نیز دروس اصلی ریاضیات،علوم، مطالعات اجتماعی (تاریخ، جغرافیا) و زبان انگلیسی را بگذرانند.دوسال آخر متوسطه،دانش آموزان برای انتخاب دروس خود مختاری کامل دارند و معمولاً دامنه انتخاب دروس وسیعتر است.

برای دانلود مقاله آماده مقایسه آموزش و پرورش استرالیا کلیک کنید

نظام آموزشی کشور استرالیا به پنج بخش عمده به شرح ذیل قابل تقسیم است:

· مقطع آموزش پیش دبستانی

· مقطع آموزش ابتدایی

· مقطع آموزش متوسطه

· آموزش فنی و حرفه ای

هنرستان های آموزش مهارت های حرفه ای TAFE تحت نظارت دولت استرالیا

· آموزش بین المللی

مدارس بین المللی در استرالیا عمومیت ندارند, اما هریک از مراکز ایالات کشور به اسثناء کانبرا و هوبارت حداقل از یکی از این نوع مدارس برخوردار می باشند.

· مؤسسات آموزش زبان انگلیسی ELICOS ویزه دانش آموزان خارجی و آموزشگاه های خصوصی زبان و مؤسسات آموزش زبان وابسته به دانشگاه ها

· دانشگاه ها و مراکز پزوهشی

در کشوراسترالیا طول دوره آموزش پایه9سال بین رده های سنی15-6سال می باشد.این درحالیست که در ایالت تاسمانیا این مدت تا 16سالگی تداوم دارد.در این کشور کودکان از سن5سالگی به تحصیل در دوره تحصیلی ابتدایی مبادرت می نمایند.طول دوره تحصیلی ابتدایی شش تا هفت سال است. طول دوره تحصیلی متوسطه نیز پنج تا شش سال به طول می انجامد.دوره متوسطه که در برخی ایالات دوره مقدماتی متوسطه را نیز شامل می گردد- از سن 13-12سالگی آغاز شده و تا سن 18-17سالگی- به طول می انجامد.نظام آموزشی و مقررات انظباطی در مؤسسات آموزشی کشور استرالیا با دیگر نقاط جهان متفاوت است.در نظام آموزشی این کشور اهمیت جندانی به یادگیری حفظی داده نشده است بلکه عمده تاکید بر خود آموزی، یادگیری از طریق تحقیق، پرسشگری و تشویق جوانان به سواد آموزی فردی است.

مدارس کشور والدین دانش آموزان را تشویق می نمایند تا هرچه بیشتر در امور آموزشی مدارس مشارکت نمایند.بیشتر مدارس ازانجمن اولیا و مربیان برخوردار بوده که به نوبه خود نقش فعالی را در حیات مدرسه، جمع آوری کمکهای مالی و کمک به تصمیم گیری درخصوص نحوه برنامه ریزی تحصیلی ایفا می نمایند.

به طور کلی ساختار آموزشی پیش دانشگاهی کشور استرالیا به شرح ذیل قابل توصیف است:

آموزش پایه

سن آغاز دوره: 6سال

سن اتمام دوره: 15سال

مقطع آموزش ابتدایی

طول دوره تحصیلی: 6 سال

سن آغاز دوره:6سال

سن اتمام دوره:12سال

مقطع مقدماتی متوسطه

طول دوره تحصیلی: 4 سال

سن آغاز دوره:12سال

سن اتمام دوره:16سال

گواهینامه پایان دوره:گواهینامه سال دهم آموزش

مقطع تکمیلی متوسطه

طول دوره تحصیلی: 2سال

سن آغاز دوره:16سال

سن اتمام دوره:18سال

گواهینامه پایان دوره:گواهینامه سال دوازدهم آموزش

درکلیه مدارس‌ استرالیا آموزش‌ شامل‌ سه‌ مرحله‌ پیش دبستانی(Preschool)، ابتدایی‌ (Primary) متوسطه (Secondary) می‌ باشد. ط‌ول‌ دوره‌ کودکستان‌ معمولا یکسال‌ می‌ باشد و برای‌ کودکان‌ از سن‌ پنج‌ سالگی‌ آغاز می‌ گردد. در ایالتها و یا سرزمینهای‌ مختلف‌ استرالیا ط‌ول‌ دوران‌ ابتدایی‌ و متوسطه متفاوت‌ است‌. ولی‌ بط‌ور کلی‌ دوران‌ ابتدایی‌ بط‌ول‌ شش‌ (سال‌ اول‌ تا ششم‌) و یا هفت‌ سال‌ (سال‌ اول‌ تا هفتم‌) می‌ باشد و دانش‌ اموزان‌ بین‌ سنین‌ شش‌ تا یازده‌ سالگی‌ در مدارس‌ ابتدایی‌ پذیرفته‌ می‌ شوند. دوران‌ دبیرستان‌ شش‌ سال‌ (سال‌ هفتن‌ تا دوازدهم‌) و یا پنج‌ سال‌ (سال‌ هشتن‌ تا دوزادهم‌) به‌ ط‌ول‌ می‌انجامد. در بعضی‌ از ایالتهاو یا سرزمینهای‌ استرالیا نظ‌یر سرزمین‌ پایتختی‌ استرالیاو یا ایالت‌ تاسمانیا دوران‌ دبیرستان‌ چهار سال‌(سال‌ هفتم‌ تا دهم‌) می‌باشد و دانش‌ اموزان‌ برای‌ ادامه‌ تحصیل‌ سال‌ یازدهم‌ و دوازدهم‌ را در کالج‌ می‌ گذرانند.تحصیل‌ در استرالیا تا سن‌ پانزده‌ سالگی‌ و یا تا تکمیل‌ سال‌ دهم‌ اجباری‌ می‌ باشد و مدارس‌ خصوصی‌ نقش‌ بزرگی‌ را در اموزش‌ دانش‌ اموزان‌ استرالیایی‌ به‌ همراه‌ مدارس‌ دولتی‌ دارند. ط‌بق‌ امار رسمی‌ مدارس‌ غیر دولتی‌ وابسته‌ به‌ کلیسای‌ کاتولیک‌ حدود بیست‌ و یک‌ درصد و دیگر مدارس‌ خصوصی‌ حدود هفت‌ درصد از اموزش‌ دانش‌ اموزان‌ استرالیایی‌ را بعهده‌ دارند. مدارس‌ مختلص‌ بوده‌ و تنها یک‌ سوم‌ ازمدارس‌ غیردولتی‌ بصورت‌ پسرانه‌ یا مدارس‌ دخترانه‌ می‌ باشند.درصورت‌ اتمام‌ موفقیت‌ آمیزسال‌ دوازدهم‌ متوسطه‌ و یاکالج‌،دانش‌ اموزان‌ گواهینامه‌ فارغ‌ التحصیلی‌ سال‌ دوازده‌ Certificate Year و یاگواهی‌ ورود به‌ آموزش‌ عالی‌(Tertialy Entrance Statement)را دریافت‌ می‌ نمایند.

آموزش پیش دبستانی

ساختار آموزشی

مقطع پیش دبستانی معمولا از سن4سالگی آغاز می گردد اما شرکت در آن اجباری نیست.اغلب کودکان استرالیایی سنین 5-3 سال در مدارس رسمی پیش دبستانی ثبت نام نموده و از آموزشهای این دوره بهره می برند.

خدمات مراقبتی کودکان

درکشوراسترالیا مراقبت از کودک یک امر رایج است. بسیاری از کودکان استالیایی یکبار در عمر خود در مهد کودک به سر برده اند.سرویس مراقبت از کودکان برای کمک به والدینی طراحی شده است که به دلایل مختلف اعم از اشتغال توانایی مراقبت از کودک خور را در ساعات کار ندارند.

مراقبت از کودک به سه صورت زیر صورت می پذیرد:

1- مهد کودک ویژه کودکان تازه متولد شده؛ البته این کار نیاز به مجوز دارد.

2- مراقبت از کودکان دو سال به بالا

3- مراقبت از بچه های دبستانی در ساعات فراغت از تحصیل و تعطیلات

نهادهای مرکزی

از جمله نهادهای مرکزی ارائه دهنده سرویس های مراقبتی کودکان می توان از موارد ذیل نام برد:

· مراکز مراقبتی شبانه روزی

· مراکز مراقبت روزانه خانوادگی

· مراکز مراقبت های ویژه

· مراکزمراقبت های خارج از ساعات مدرسه

آموزش ابتدایی

ساختار آموزشی

کودکان استرالیایی از سن پنج سالگی وارد مقطع ابتدایی می شوند. نخستین سال مقطع ابتدایی هنگامی است که به کودک حیات مدرسه معرفی می گردد.نام این دوره از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است.در این سال کودکان به مهارتهای اولیه خواندن و نوشتن تسلط یافته و از آداب و رفتارهای اجتماعی و نحوه برخورد با دیگر همسالان خود آگاهی می یابند.این سال که به سال مقدماتی نیز معروف است از دیگر سالهای دوره تحصیلی ابتدایی جدا نیست.از جمله اصلی ترین موضوعات درسی مدارس ابتدایی کشور استرالیا می توان از زبان انگلیسی، تربیت بدنی و بهداشت، زبان دوم،ریاضیات، علوم، جامعه و محیط زیست، فن آوری و هنر نام برد.درمقطع ابتدایی کودکان در ابتدا راجع به فرهنگ کشور خود و جامعه ای که در آن زندگی می نمایند، مطالبی فرا می گیرند.در این دوره به کودکان آموخته می گردد که تحمل دیگر افراد جامعه با هر رنگ، نژاد، مذهب و پیشینه از اهمیت حیاتی برخوردار است.در پایان دوره ابتدایی کودکان می توانند به راحتی بخوانند، بنویسند،بشمارند و درخصوص کشور خود صحبت کنند طول دوره آموزش مقدماتی متوسطه6تا 7سال است که ازسن5سالگی آغاز شده و تا سن12سالگی به طول می انجامد.مواد درسی و مدت زمان ارائه آنها درهرایالت متفاوت است اما طبق مصوبه شورای وزرای آموزش و پرورش،اشتغال،حرفه آموزی وامورجوانان8ماده درسی اصلی باید دربرنامه درسی ابتدایی در سراسرکشورگنجانده گردد که ازجمله مهمترین آن می توان ازدروس انگلیسی،ریاضیات، علوم، تعلیمات اجتماعی،هنر، تکنولوژی،ورزش و بهداشت و زبان های خارجی نام برد.

ارتقاء به کلاس بالاتر تا پایان پایه 10 به صورت اتوماتیک و برحسب سن دانش آموز صورت می گیرد.

از پایه 10تحصیلی به بعد امتحانات به صورت داخلی در مدارس برگزار می گردد.در اغلب ایالتها در پایان پایه 12امتحان سراسری برگزار می گردد.

نسبت معلمین به دانش آموزان نیز در ایالتهای مختلف و در مدارس ابتدایی(دولتی یا خصوصی) متفاوت است اما به طورکلی می توان گفت که نسبت دانش آموزان به معلمین ابتدایی 3/15 تا19است.

· مراکز مراقبتی در روزهای تعطیل

· مراکز مراقبتی سیار

آموزش متوسطه

ساختار آموزشی

بیشتر پسران و دختران استرالیایی در سنین 13-12سال وارد مقطع متوسطه می شوند.در خلال دوره چهار ساله آموزش متوسطه مطالعه دروسی چون زبان انگلیسی،ریاضیات و علوم برای کلیه دانش آموزان اجباری است.در این دوره همچنین واحدهای درسی انتخابی متنوعی ازقبیل مطالعات رایانه ای،زبانهای خارجی،هنر،موسیقی،نمایشنامه، بازرگانی، تاریخ، جغرافیا و علوم فنی نیز به دانش آموزان ارایه می گردد.دانش آموزان دبیرستانی دردوسال آخر مقطع متوسطه رشته تحصیلی دلخواه خود را انتخاب می کنند.درپایان دوره تحصیلی متوسطه به یکایک دانش آموزان کارنامه تحصیلی اعطا می گردد.در این کارنامه رتبه دانش آموزان نسبت به دیگر دانش آموزان سایر مدارس متوسطه سراسر کشور مشخص گردیده است.این کارنامه همچنین صلاحیت تحصیل دانش آموزان در دوره های تحصیلی دانشگاهی را مشخص می نماید.البته تکمیل دوره متوسطه، تضمینی جهت ورود به دوره های تحصیلی دانشگاهی به شمار نمی رود زیرا دانشگاهها بر اساس نتایج نهایی کارنامه داوطلبان ورود به دانشگاه و وجود فضای خالی برای رشته های مورد دلخواه دانشجویان در این خصوص تصمیم گیری می نمایند.همان گونه که قبلاً نیز بدان اشاره گردید، برخی از رشته های تحصیلی دانشگاهی درباره شمار متقاضیان تحصیل در آن رشته و الزامات پذیرشی ازمحدودیتهای خاص خود برخوردارمی باشند.لازم به یاد آوری است که شماری از مدارس متوسطه کشور استرالیا به دانش آموزان خود در سال آخر متوسطه دیپلم بین المللی IB اعطاء می نمایند. این نوع دیپلم مختص دانش آموزانی است که از اقامت دائم کشور استرالیا برخوردار نمی باشند،از این روی این قبیل دانش آموزان با برخورداری ازدیپلم بین المللی متوسطه IB ازمجوز تحصیل درکلیه مراکز آموزشی جهان بهره مند می گردند.

مقطع آموزش مقدماتی متوسطه

ساختار آموزشی

طول دوره آموزش مقدماتی متوسطه 5 تا 6سال است که از سن12سالگی آغاز شده و تا سن17 سالگی به طول می انجامد. نسبت معلمین به دانش آموزان نیز در ایالتهای مختلف و در مدارس متوسطه دولتی یا خصوصی متفاوت است اما به طورکلی می توان گفت که نسبت دانش آموزان به معلمین متوسطه11 تا 3/13است.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه