امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://worldedu.cloob24.com
0

آموزش پیش دبستانی

سیاستهای آموزشی

از اوائل دهه 1990 مرحله آموزش پیش دبستانی در کانون توجهات مسئولان مصر قرار گرفت.

در این رابطه سند موسوم به (مبارک و آموزش)که به سال 1992 منتشر شد، نقطه عطف بسیار مهمی محسوب می‌گردد. این سند بر اهمیت و ضرورت تعیین برخی از کلاسها در مدارس جدید بعنوان کلاسهای آموزش پیش دبستانی تأکید دارد. این مرحله از آموزش در واقع مهمترین و کارسازترین مرحله زندگی کودک به شمارمی‌رود. آنچه که در این رابطه از ضرورت و اهمیت خاصی برخوردار است این است که این مرحله مهم و حساس باید تحت نظارت و حمایت دولت قرار گیرد،چراکه دوره4تا 6 سال در زندگی یک کودک از لحاظ شکل گیری شخصیت و آفرینش توانائیها و خلاقیتهای آینده وی، بسیار مهم بوده و به مثابه سنگ بنای زندگی او می‌باشد.حضور در مراکز پیش دبستانی و گذراندن این دوره، قویترین عامل و شاخص موفقیت کودکان در دیگر مراحل آموزشی است.اهمیت این دوره آموزشی در ساختار نظام آموزشی کشور مصر تا بدان حد است که از دوره زمانی بین سالهای1989 تا 1999تحت عنوان دهه مراقبت و حمایت از کودکان مصری یاد می گردد.گفتنی است که طی این دوره، پرداختن به موضوعاتی به شرح ذیل مورد تاکید قرار گرفت:

1- اعطای اولویت خاص به اجرای پروژه‌های آموزشی دوران کودکی

2- اعمال تلاشهای مستمر و پیگیر در جهت کاهش نرخ مرگ و میرکودکان به طور اعم و کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان به طور اخص و همچنین کاهش نرخ مرگ و میر مادران

3- انجام فعالیتهای مستمر در جهت حفظ و تأمین زندگی مطلوب کودکان در سایه تحقق اهداف تعیین شده تا سال 2003

4- افزایش آگاهی جامعه در ارتباط با اهمیت بکارگیری فنون پیشرفته در زمینه‌های مربوط به مراقبت از کودکان و خدمات بهداشتی تا رسیدن به یک زندگی بهتر برای تمامی کودکان

5- فراهم سازی آموزش پایه برای کلیه کودکان مصری و تضمین کاهش نرخ بیسوادی

6- مشارکت متعادلانه کلیه کودکان در فعالیتهای فرهنگی- اجتماعی

7- فراهم سازی امکان دسترسی همگانی کودکان به فعالیتهای ورزشی در رشته‌های مناسب و تشویق به سرگرمیهای مختلف در جهت تقویت خلاقیت کودکان

8- ارائه خدمات مراقبتی ویژه اجتماعی، بهداشتی و روان شناختی به کودکان استثنائی

طی سال1993،کنگره ملی توسعه آموزش پیش دبستانی بر اهمیت گذراندن این مرحله از تحصیل برای کلیه کودکان مصری تاکید نمود. از جمله پیشنهادات ارائه شده در این کنگره می توان به الحاق دوره دو ساله پیش دبستانی به بخش مکمل آموزش پایه (اجباری) اشاره نمود. مشروط براینکه در صورت نبود امکانات کافی، طول دوره به1 سال کاهش یافته و کودکان مناطق شهری و روستایی در گذراندن این دوره با مشکلی مواجه نگردند.

ساختار آموزشی

آموزش پیش دبستانی مربوط به کودکان رده های سنی 4 تا 6 سال است که قبل از ورود به دوره پایه آن را تجربه می‌کنند. دوره آموزشی فوق در جهت رشد و توسعه همه جانبه و کامل کودکان مصری، ضمن توجه به تفاوتهای فردی آنان در نظر گرفته شده است. هدف اصلی این دوره آموزشی آماده سازی کودکان برای پذیرش آشنائی با فعالیت منظم تحصیلی در دوره آموزش پایه است.به عبارت دیگر می توان گفت که دوره پیش دبستانی در کشور مصر، مقدمه و لازمه ورود به مقطع آموزش پایه است.

اهداف آموزشی

از جمله مهمترین اهداف آموزش پیش دبستانی در کشور مصر می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- رشد و توسعه همه جانبه و کامل کودکان در کلیه زمینه‌های روانی، جسمی، حرکتی، عاطفی، اجتماعی و مذهبی.

2- رشد و نمو صحیح اجتماعی و روانی و جسمی در قالب ارزشها، اهداف و اصول حاکم بر اجتماع

3- رفع نیازها و ضرورتهای رشد در این سنین

4- فراهم سازی زمینه مناسب برای ورود کودکان به مدارس رسمی در مقطع آموزش پایه

جهت رفع این نیازها و دستیابی به اهداف تعیین شده، وزارت آموزش و پرورش مصر اقدامات لازم را به منظور بهره مندی کودکان خردسال از آموزش مناسب به عمل آورده است که از جمله مهمترین این اقدامات می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- اجرای طرح مدرسه سازی

طرح مدرسه سازی در واقع در جهت فراهم سازی کلاسهای موردنیاز دوره پیش دبستانی به عنوان دوره مکمل آموزش پایه به اجراء درآمده است.

2- افزایش نرخ مدارس استثنائی در جهت رفع نیازهای ویژه کودکان استثنائی

3- تضمین رشد کیفی آموزش کودکان

هدف اصلی سیاست فوق،برخورداری برنامه‌ها و مطالب آموزشی ارائه شده به کودکان از رشد و بهبود روزافزون و مستمر است. پذیرش و انتخاب معلمان و ارائه خدمات آموزشی پیش از خدمت و ضمن خدمت حاصل بهره گیری از فنون پیشرفته و بسیار عالی آموزشی منتج از سیاست فوق می باشد. مربیان زن مراکز پیش دبستانی به منظور آشنائی و آگاهی با پیشرفت‌های حاصله درحوزه‌های تخصصی خود، به خارج اعزام می‌شوند.فعالیت‌ها و جشن‌های مختلفی در جهت برانگیختن میل و اشتیاق کودکان به حضور در مراکز آموزش پیش دبستانی و توسعه توانائیهای آنان صورت می‌گیرد. رشد توانائیهای کودکان در زمینه خلاقیت‌های مختلف آنان در رأس اولویت‌های سیاست مذکور قرار دارد.

4- فراهم سازی زمینه مراقبت از کودکان معلول(کودکان مواجه با ناتوانیهای جسمی و ذهنی)

وزارت آموزش مصر درصدد فراهم سازی زمینه‌های مناسب مراقبت از کودکان معلول به بهترین و جامع ترین شکل ممکن از طریق مشارکت فعال کودکان ناشنوا و عقب مانده ذهنی در مدارس رسمی به منظور انجام فعالیتهای مختلف، افزایش تعداد مدارس و کلاسهای ارائه دهنده خدمات آموزش استثنائی می‌پردازند بدون قائل شدن کمترین تبعیض براساس جنسیت، می باشد

5- توجه به فعالیتهای آموزشی و رشد فرهنگی کودکان

هدف عمده و اصلی سیاست فوق، کشف و شناسائی کودکان تیزهوش و تشویق و ترغیب آنان به فراگیری و دلبستگی به محیط مدرسه و پرورش شخصیت آنان و آموزاندن منش‌های پسندیده و نگرشها و ارزشهای صحیح به آنان است.

6- توجه به سلامت و بهداشت کودکان

وزارت آموزش و پرورش مصر، از طریق سیستم جامع اعطای بیمه تحصیلی و براساس برنامه ریزی‌های علمی مناسب، اسباب و شرایط مناسب مراقبت از سلامت کودکان را تأمین می‌نماید. از جمله مهمترین خدمات بهداشتی فوق می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- بررسی و معاینه همه جانبه پزشکی کودکان طی سنین مدرسه

2- واکسیناسیون تمامی کودکان برای ایجاد ایمنی در برابر بیمارهای مختلف

3- انجام معاینات دوره‌ای بر روی تمامی دانش آموزان

4- اشاعه و گسترش آگاهیهای بهداشتی در میان کودکان

5- افزایش آگاهیهای کودکان در ارتباط با بهداشت فردی، پرهیز از عادات بد و تبعیت از عادات صحیح بهداشتی

6- برقراری رابطه میان کودکان و محیط زیست

وزارت آموزش و پرورش مصر علاقه و اهتمام فراوانی در جهت تبیین اهمیت محیط زیست بر زندگی کودکان داشته و با سعی فراوان می‌کوشد تا میان کودکان و محیط زیست آنان، رابطه هدفمند و مفیدی برقرار گردد. در این خصوص تأکید غالبا بر فنون و راهبردهایی بوده که سبب تقویت و تعمیق حس احترام کودکان نسبت به محیط زیست و افزایش تمایل آنان در لذت بردن از طبیعت و فعالیت درجهت حمایت و نگهداری از آن می گردد.ازاین روی، وزارت آموزش و پرورش مصر درجهت بیان دیدگاههای مختلف کودکان نسبت به محیط زیست و طبیعت،به تدارک و برگزاری مسابقات مختلف و سازمان یافته‌ای مبادرت می نماید تا از این طریق کودکان در قالب نقاشی‌های خود به بیان احساسات خود نسبت به طبیعت و محیط زیست بپردازند.علاوه بر این، دوره‌های آموزشی مناسبی، در رابطه با آموزش مفاهیم محیط زیست برای مشاورین زن در مراکز آموزش پیش دبستانی طراحی گردیده است.

7- گسترش فضاهای آموزشی و افزایش کلاسهای پیش دبستانی

8- استخدام بهترین و باصلاحیت ترین افراد بعنوان مشاور وناظر ارشد و اعضاء کادر اداری در مقاطع آموزش پیش دبستانی

9- تبدیل و استحاله کتب آموزشی پیش دبستانی به کارتهای آموزشی

10- تأکید بر انجام بازیهای هدفمند با هدف توجیه رفتار صحیح و افزایش صبر و مقاومت و حس خیرخواهی و نوعدوستی کودکان

11- فراهم سازی کتب راهنما برای مشاورین و ناظرین ارشد زن در مدارس پیش دبستانی

12- برگزاری دوره‌های ویژه و تخصصی آموزشی برای آموزش در دوره‌های پیش دبستانی با بهره گیری از فن آوریهای نوین

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه