امروز جمعه 31 فروردین 1403 http://worldedu.cloob24.com
0

مقدمه:

تحقیق زیر درباره مقایسه ی تطبیقی آموزش و پرورش کشور سوئد با آموزش و پرورش ایران از جهات مختلف می باشد. هدف از انجام این تحقیق مقایسه ی وضعیت تحصیلی و تعلیم و تزبیت در هر دو کشور و آشنایی با الگو و روش ها و راهکارهای کشور مورد نظر و الگو گرفتن و استفاده کردن از راهکارها و راه حل های مثبت و سازنده ی آن ها در جهت پیشبرد نظام آموزشی کشور می باشد.

ضرورت انجام این پروژه آشنا شدن با آموزش و پرورش کشور مطرح شده و دلایلی که باعث پیشرفت آن ها در نظام آموزش و تعلیم و تربیت شده است و همینطور پی بردن به نقص های کشور خود و قدم برداشتن در جهت کاستن این ضعف ها با به کار گیری شیوه های مفیدی که در کشور بررسی شده انجام شده است.

همه ی ما می دانیم که آموزش و پرورش یکی از مهمترین نهادهای هر کشوری است و هر ساله بودجه های کلانی برای ارتقاء این حوزه اختصاص داده می شود. اما مشکل این جاست که چرا همه ی این تلاش ها به نتیجه ی دلخواه نمی رسد.

برای دانلود مقاله آماده مقایسه آموزش و پرورش سوئد کلیک کنید

گفتنی است که شهرداری ها مسئولیت تضمین شرایط لازم ویژه مراکز پیش دبستانی برای نیل به اهداف تعیین شده فوق را عهده دار هستند. از جمله اصلی ترین اهداف مقطع آموزش پیش دبستانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) شناساندن فرم ها و ارزش های اجتماعی به کودکان و تمرکز بر رشد ذهنی کودکان به واسطه تاثیرگذاری آموزشی بر آنان

گفتنی است که طراحی اهداف مذکور به افزایش تمرکز دولت به مراکز آموزش پیش دبستانی و نیل به هدف غائی (رشد فردی و آموزشی کودکان) منتهی شده است.

آژانس ملی آموزش، نهاد ملی است که تبیین خطوط کلی و اهداف مراکز ویژه مراقبتی کودکان، مراکز تفریحی و مراکز پیش دبستانی مبادرت می نماید.

برنامه های آموزشی

چکیده

ساختار کلی نظام آموزشی کشور سوئد

نخستین مرحله نظام آموزشی کشور سوئد مقطع آموزشی پیش دبستانی ویژه نظام آموزش کودکان رده های سنی زیر 6 سال است. ساختار کلی نظام آموزشی سوئد مدارس عمومی کودکان و نوجوانان، مدارس پیش دبستانی، مدارس پایه، مدارس استثنائی و مدارس ویژه فرهنگ سامی را شامل می شود. دوره های آموزش آزاد بزرگسالان نیز توسط مدارس عالی مردمی و همچنین نهادهای آموزش بزرگسالان برگزار می شود.

در سوئد، تمامی برنامه های آموزشی حول هشت هسته موضوعی اعم از آموزش زبان سوئدی به عنوان زبان دوم، زبان انگلیسی، مطالعات اجتماعی، مطالعات مذهبی، ریاضیات، علوم، ورزش، بهداشت و فعالیت های هنری ارائه می شود. مطابق قوانین کشور سوئد، تمامی کودکان و نوجوانان این کشور باید به امکانات آموزش پیش دبستانی و مراقبت های ویژه کودکان بدون توجه به محل اقامت خود دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این تمامی کودکان و نوجوانان باید به صورت یکسان به نظام آموزش دولتی دسترسی داشته و تمامی مدارس نیز باید بدون توجه به محل اقامت دانش آموزان به ارائه خدمات آموزشی یکسان مبادرت نمایند. از آنجا که در کشور سوئد شهرداری ها مسئولیت ارائه آموزش پایه ویژه کودکان را برعهده دارد. از این رو موظف به ارائه خدمات ایاب و ذهاب به دانش آموزان نیز هستند. دولت سوئد همچنین به تامین نیازمندی های مدارس سوئد مستقر در کشورهای خارجی با تعداد متعددی از شهروندان سوئدی مبادرت نموده و بودجه ها خاصی به اجرای چنین اهدافی اختصاص می دهد. از جمله مهمترین سیاست های دولت سوئد در جهت نیل به چنین اهدافی می توان به افزایش برگزاری دوره های آموزش از راه دور در جهت گسترش دامنه جغرافیایی، برگزاری و ارائه دوره های آموزش عالی اشاره نمود. مطابق قوانین ملی کشور سوئد تمامی کودکان و نوجوانان سوئد از حق انتخاب مراکز و مدارس مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی و آموزش عالی برخوردار هستند و این در حالی است که علاوه بر نظارت دانش آموزان، شرایط آموزشی خاصی نیز باید در روند پذیرش دانشجویان یا دانش آموزان مدنظر قرار گیرد.

خدمات پیش دبستانی

1) مراکز پیش دبستانی که به ثبت نام از کودکان رده های سنی یک تا 5 سال مبادرت نموده و فعالیت های آموزشی خود را به آنان عرضه می کنند. بطور کلی در تمام طول سال و تمامی روزهای هفته فعال بوده و زمان کاری آن ها با ساعات کاری و مطالعه والدین و همچنین با نیاز کودکان مطابقت دارد.

2)  مراقبت از کودکان در منزل: پرستاران کودکان در طول مدت زمان اشتغال والدین به فعالیت یا تحلیل به مراقبت از کودکان در منازل مبادرت می نمایند. بطور کلی در چنین شرایطی کودکان باید از خدماتی که در مراکز پیش دبستانی ارائه می شود برخوردار شوند.

3) روش مرسوم به نظام سه خانواده ای: این شیوه نیز به عنوان یکی از روش های مراقبت روزانه از کودکان به حساب می آید، به نحوی که یک پرستار واجدالشرایط از دو یا سه کودک در منزل یکی از آن ها مراقبت می کند.

4) مراکز پیش دبستانی آزاد: در این مراکز، به پرستاران و یا والدین کودکان که در منزل هستند این امکان داده می شود تا با کمک کارکنان آن مرکز، فعالیت های آموزش گروهی کودکان را پرورش و توسعه دهند جهت برخورداری از این شرایط ثبت نام لازم نیست.

نظام آموزشی پیش دبستانی در ایران

دوره ی پیش دبستان یا دوره آمادگی در نظام آموزشی ایران، دوره ای است که کودکان در یک یا دو سال قبل از ورود به دبستان می گذرانند. این دوره جهت آماده ساختن کودکان 5 ساله برای ورود به دبستان است و واحد های مستقل یا ضمیمه دبستان ها تحت عنوان «آمادگی» تأسیس و توسعه یافته است. در این واحدها، کودکان 5 ساله به مدت یک سال طبق برنامه خاصی برای ورود به دوره بعد آماده می شدند. تعیین سیاست های آموزش و پرورشی دوره کودکستان و آمادگی با شورای عالی آموزش و پرورش بوده و مسئولیت برنامه ریزی و پیش بینی ضوابط و مقررات این دوره برعهده دفتر آموزش ابتدایی و راهنمایی تحصیلی کشور است.

- اهداف آموزش دراسناد و مدارک مربوطه به این دوره، اهداف دوره آمادگی بدین شرح آمده است:

-  کمک به رشد جسمی، ذهنی، عاطفی، شخصیتی و اجتماعی کودکان

-  پرورش توانایی ها و استعداد های کودکان

-  تقویت قوای جسمی کودکان، به منظور آماده شدن آنان برای تحصیلات دوره ابتدایی

- آماده کردن کودکان جهت فراگیری بیشتر و آسان تر مفاهیم آموزشی

- فراهم کردن زمینه لازم برای آموزش بهتر در مناطق محروم و مناطقی که دارای گویش محلی هستند.

آموزش پیش دبستانی

با وجود اینکه مراکز آموزش پیش دبستانی (کودکستان ها و مهد کودک ها) از اوایل قرن 19 در سراسر کشور سوئد فعالیت داشته اند، آموزش فراگیر آن طی دهه 1970 به وقوع پیوست.

طی سالهای اخیر، در نتیجه ادغام و روزافزون مراکز آموزش پیش دبستانی و مراکز ویژه مراقبتی کودکان، امکانات آموزشی و غیر آموزشی مورد نیاز مراکز مذکور بازبینی شده و به اعمال تغییراتی در قوانین آموزشی ویژه مقطع آموزش پیش دبستانی منجر شده است

حضور نمایندگانی از والدین دانش آموزان در مراکز آموزش پیش دبستانی در قوانین آموزشی کشور سوئد منظور شده است. این در حالی است که برنامه های آموزشی مقطع پیش دبستانی فرصت تاثیرگذاری برفعالیت های آموزشی به ویژه در خصوص برنامه ریزی آموزشی برای والدین را فراهم آورده است. ارتباط روزانه والدین با مراکز آموزش پیش دبستانی از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

اصلاحات آموزشی

بنابر تصمیمات اتخاذ شده توسط مجلس ملی سوئد در تمامی مراکز اموزشی پیش دبستانی، خدمات آموزشی و تفریحی برای کودکان رده های سنی یک تا 4 سال ارائه می شود. طبق اصلاحات به عمل آمده موازی پیش دبستانی به ویژه مدارس بین المللی رایگان بوده و حداقل 525 ساعت آموزش در سال برابر با 3 ساعت در روز مبادرت می نمایند. گفتنی است که مدارس پیش دبستانی بین المللی از اول ژانویه 2003 آغاز به فعالیت کرده اند.

اهداف اموزشی

از جمله مهمترین اهداف مراکز آموزش پیش دبستانی و مراکز ویژه مراقبتی کودکان سوئد می توان به رشد ذهنی کودکان از طریق تشویق و تهیج آنان در گرایش به فعالیت های گروهی آموزشی و ایجاد شرایط مناسب بلرای رشد سطح یادگیری کودکان اشاره کرد. دولت سوئد نیز به تعیین اهداف و خطوط کلی مقطع آموزش پیش دبستانی به موازات ساختار ها و سیاست های معین مقطع آموزش پایه مبادرت کرده است.

از این رو در سال 1998 برنامه آموزش مدارس پایه در جهت هماهنگی با برنامه های آموزشی مراکز پیش دبستانی و مراکز مراقبتی، تفریحی ویژه کودکان تغییر یافت.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه